Er Femerns økonomi for følsom?
Byggeri | Af Kim Ebbesen |
Professor i transportøkonomi stiller spørgsmålstegn ved tilbagebetalingstiden.
Økonomien til Femern-forbindelsen er enten bundsolid eller meget følsom. Det endegyldige svar er for udenforstående svært at gennemskue. Spørger man Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi på DTU, så er der grund til øget opmærksomhed.
- Det lyder, som om det er et følsomt projekt. Med det skøn de nu har, skal der ikke ret meget til, før tilbagebetalingstiden forlænges væsentligt, udtaler han til Jyllands-Posten.
Det sker på baggrund af en ny prognose, som har sænket tilbagebetalingstiden på investeringen bag det samlede projekt fra 39 år til nu 32 år. Dog er der endnu mange ting, som kan påvirke projektet, og derfor kalder Mogens Fosgerau Femerns økonomi for følsom.
Omvendt er transportminister Magnus Heunicke ikke i tvivl om, at projektets økonomi er holdbar.
- Femern er et bundsolidt projekt. Grundlaget for projektet er mere oplyst og gennemarbejdet, end det vi havde, da vi vedtog anlægsloven for Storebælt og Øresund. Jeg er derfor 100 procent tryg ved det, siger ministeren til Jyllands-Posten.