Små håndværkerfirmaer er for passive på nettet
Erhverv | Af Dan Bjerring |
En analyse fra Google viser, at mange håndværkere fortsat alene bruger traditionel markedsføring via eksempelvis lokalaviser.
Mange brancher har forstået, at Internettet kan være vejen til ny omsætning, men det kniber for de mindre håndværkervirksomheder at tage nettet til sig som salgskanal.
De tror simpelthen ikke, at nogen søger efter deres ydelser på nettet, og det koster de små håndværksmestre omsætning
Google Danmark har gennemført en undersøgelse blandt Danmarks små og mellemstore virksomheder, og den viser, at eksempelvis håndværkere bruger traditionel markedsføring, som eksempelvis annoncer i lokalaviser, men de bruger sjældent digitale medier som Facebook og søgeportaler. De brancher der typisk halter efter, er de små håndværksmestre lige fra tømrere, murere og glarmestre til elektrikere og vvs.
Minimum en hjemmeside
- Vi har i vort seneste nyhedsbrev fortalt vore medlemmer, at det er vigtigt, at de også bruger de digitale medier i deres markedsføring, siger chefjurist Morten Frihagen fra Dansk Håndværk til Dagens Byggeri.
Han understreger, at enhver virksomhed - uanset om der er tale om en enkeltmandsvirksomhed eller en virksomhed med flere ansatte - som minimum bør have en hjemmeside, der indeholder de mest relevante oplysninger om virksomheden og gerne også referencer til tilfredse kunder.
Ifølge Google tjener en virksomhed i gennemsnit otte kroner hver gang de har brugt én krone på online markedsføring.
Eget domæne
- Det kan godt være, at mange fortsat anvender de lokale aviser til at finde håndværkere, men jeg tør næsten love, at alle unge bruger nettet. Det koster altså omsætning ikke at være på nettet. Og når man så har besluttet sig for at have et domæne - og det fås for ganske få kroner om året - så skal man sørge for at få en hjemmeside, der er spændende, indbydende og frem for alt professionel. Det er jo firmaets udstillingsvindue, så det er en god idé at sætte sig i kundens sted og spørge sig selv, om man ville blive fristet, siger Morten Frihagen, der forventer, at det om blot et års tid vil være meget få danske håndværkere, der ikke på den ene eller anden måde er aktive med markedsføring på nettet.