Metro vil kigge underentreprenører efter i kortene
Erhverv | Af Maria Hesselvig Lange |
Med Folketingets nye lov og en ny tidsplan for Cityringen er der nu faste rammer for byggeriet frem mod åbningen i juli 2019. I forhandlingerne om en ny tidsplan har Metroselskabet samtidig strammet kravene til løn- og arbejdsforhold på byggepladserne.
Metroselskabet har over sommeren forhandlet med entreprenørerne på Cityringen om en aftale, der først og fremmest indeholder en ny åbningsdato for hovedstadens kommende metrolinje. Men samtidig har Metroselskabet i samarbejde med entreprenørerne sikret øget fokus på ordentlige løn- og arbejdsvilkår på byggepladserne. Aftalen styrker således Metroselskabets muligheder for at gribe ind over for underentreprenører, hvis de ikke lever op til de faste krav, der stilles om ordnede løn- og arbejdsforhold.
- Vi vil ikke se virksomheder på det her projekt, som snyder deres ansatte for den løn, som de skal have, og som vi stiller meget klare krav om. Det er vores opfattelse, at langt de fleste underentreprenører på Cityringen lever op til disse krav. Desværre opstår der indimellem mistanke om, at enkelte virksomheder ikke overholder reglerne, hvilket naturligvis er helt uacceptabelt. Med den nye aftale får vi bedre redskaber til at gribe ind overfor de brodne kar, forklarer Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.
Kan kræve dokumentation
Ønsket om at sætte øget fokus på ordentlige løn- og arbejdsvilkår har været et element i Metroselskabets forhandlinger med entreprenørerne om en ny tidsplan for byggeriet af Cityringen. Blandt andet har Metroselskabet i forbindelse med indgåelsen af den nye aftale sikret sig en udvidet ret til at kræve dokumentation om kommende underentreprenørers og vikarbureauers forhold. Dermed kan Metroselskabet fremover afvise en underentreprenør eller et vikarbureau, hvis det viser sig, at virksomheden ikke har efterlevet krav til løn- og arbejdsvilkår på tidligere projekter.
Som led i aftalen har entreprenørerne desuden forpligtet sig til at gribe ind over for de underentreprenører eller vikarbureauer, som entreprenørerne anvender, hvis det viser sig, at de ikke betaler deres medarbejdere de overenskomstmæssige lønninger.
- Jeg er tilfreds med, at Metroselskabet nu sætter hælene i overfor firmaer, der tilsyneladende ikke har forstået Den Danske Model. Alle virksomheder, der opererer i Danmark - også på Metrobyggeriet - skal naturligvis overholde gældende overenskomster om løn- og arbejdsvilkår. Det er jo aftaler, som lønmodtagere og arbejdsgivere er blevet enige om. Og så glæder det mig, at der sættes ekstra fokus på sikkerheden, så byggearbejderne kan udføre arbejdet uden risiko for ulykker, siger medlem af Metroselskabets bestyrelse, Harald Børsting.
Stadig for mange ulykker
I den nye aftale har Metroselskabet styrket fokus på et sikkert arbejdsmiljø ved at tilskynde entreprenøren til yderligere forbedringer på dette område. De nye tiltag skal medvirke til at styrke den eksisterende indsats.
Eksempelvis iværksatte Metroselskabet i samarbejde med entreprenøren på Cityringen sidste år en sikkerhedskampagne, der bl.a. stillede krav om nye sikkerhedskurser for flere end 1000 medarbejdere. Det har resulteret i, at antallet af arbejdsulykker gennem det seneste halve års tid har været faldende, og at ulykkesfrekvensen på projektet i 2014 ligger under landsgennemsnittet.
Der udstedes dog fortsat for mange påbud fra Arbejdstilsynet på byggepladserne, og derfor igangsætter Metroselskabet i sensommeren 2014 en kampagne om bl.a. erfaringsudveksling på byggepladserne. Målet er at sikre et betragteligt fald i antallet af påbud allerede i løbet af efteråret.