Ny jobbank til byggevarebranchen
Erhverv | Af Niels Johan Juel Jensen |
Nyt tiltag skal åbne unges øjne for jobmulighederne i byggevarebranchen.
Interessen blandt unge for at søge job i byggevarebranchen skal øges. Derfor lanceres der nu en ny fælles jobbank, som skal give interesserede kandidater mulighed for at se alle jobopslag i branchen ét sted.
Jobbanken lanceres sammen med en ny hjemmeside for Foreningen af Unge Trælastfolk (FUT), der repræsenterer unge ansatte i byggevarebranchen. Formålet med initiativerne er at øge unges kendskab til branchen og gøre det lettere at se, hvilke karrieremuligheder der er inden for byggevarebranchen.
På længere sigt er det ambitionen at skabe en fælles platform for branchens yngre medlemmer. Derfor har FUT også intensiveret indsatsen på de sociale medier - Facebook og LinkedIn - hvor branchen tidligere har været meget anonym.
Synlighed er vigtig
De nye tiltag vækker ikke overraskende begejstring hos trælasterne og byggemarkederne, som nu får et nyt udstillingsvindue over for de unge mennesker, der står over for valg af karriere.
- For os gælder det om at være synlige hele tiden, så vi får brandet vores navn, siger HR Chef Morten Elbro fra Silvan i en pressemeddelelse udsendt af Foreningen af Unge Trælastfolk.
- Vores branche kan måske virke lidt støvet for de unge, og netop derfor gælder det om, at vi hele tiden signalerer, at vi er en moderne virksomhed, hvor der er rummelighed og højt til loftet, og at man her har indflydelse på sit daglige arbejde og masser af muligheder for en videre karriere. Vores branche er ikke støvet, men den er heller ikke sexet, så den er måske ikke det første, unge mennesker lige tænker på, når de søger nyt job. Det skal vi alle sammen være med til at lave om på - og det kan vi igennem denne kanal, fortsætter han.
Imagekampagne
Lanceringen af hjemmesiden og jobbanken sker i forlængelse af den generelle imagekampagne, Danske Byggecentre har gennemført i løbet af 2013 og 2014. Temaet for denne kampagne er således også at skabe mere synlighed omkring mulighederne i byggevarebranchen - og medlemmernes betydning for håndværkere og dansk byggeri.
- Vi har brug for al den støtte, vi kan få, til vores imagekampagne. Vi ønsker at gøre branchen attraktiv og dermed tiltrække de stærke unge. Vi får i den nærmeste fremtid brug for flere ansatte i branchen, og derved har vi brug for stærke kanaler, hvor vores medlemmer kan positionere sig over for de unge, siger administrerende direktør i Danske Byggecentre, Palle Thomsen.