Femern-kritiker får opbakning af forsker
Politik | Af Niels Johan Juel Jensen |
Femern-kritiker Knud Erik Andersen møder nu opbakning fra professor Mogens Fosgerau, der også efterlyser en mere aktuel samfundsøkonomisk analyse.
Det er efterhånden en kendt sag, at tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, Knud Erik Andersen, ikke er ovenud imponeret over de samfundsøkonomiske perspektiver ved Femern-forbindelsen. Helt konkret er han harm over, at den senesre reelle samfundsøkonomiske undersøgelse vedrørende en Femern-forbindelse ligger helt tilbage i 2004,
Som Dagens Byggeri tidligere har beskrevet, har transportminister Magnus Heunicke i et notat til Transporudvalget været ude og afvise kritikken med, at der i 2011 er lavet en såkaldt retabilitetsberegning af projektet.
Nu har Jyllands-Posten talt med Knud Erik Andersen, og han afviser kategorisk, at beregningerne fra 2011 er tilstrækkelige.
- Transportministeren undlader med betegnelsen "rentabilitetsberegninger" at erkende og formidle, at den senesete samfundsøkonomiske vurdering af projektet dateres helt tilbage til 2004, og den er både forældet og fejlbehæftet, siger han blandt andet til avisen. Derfor skriver han nu til Transportudvalgets medlemmer, fordi han mener, de er blevet fejlinformeret af ministeren.
Enig i kritik
Jyllands-Posten har også talt med professor Mogens Fosgerau fra DTU, der forsker i transportøkonomi i et samfundsøkonomisk perspektiv. Han stiller sig undrende over for, at der ikke er foretaget en samfundsøkonomisk analyse i sammenhæng med VVM-undersøgelsen, da det normalt er praksis i Danmark. Samtidigt mener han, at beregningerne fra 2004 bygger på forældede forudsætninger.
Mogens Fosgerau er dermed langt hen ad vejen enig i kritikken af det samfundsøkonomiske beslutningsgrundlag.
- Det kan man ikke træffe en ordentlig beslutning på. Derfor bør de fremlægge en ordentlig samfundsøkonomisk analyse, inden de vedtager en anlægslov, siger han med henvisning til den anlægslov, der forventes vedtaget til næste år - og som er afgørende for Femern-forbindelsens fremtid.