Undervisningsministeriet laver kampagne for EUX-uddannelser
Erhverv | Af Emil Filtenborg |
En ny kampagne skal få flere unge til at vælge en EUX-uddannelse, der giver både studenterhue og erhvervsuddannelse.
Siden 2010 har man via EUX kunnet vælge at kombinere en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen og dermed blive både faglært og student. Men de unge, der står for at skulle vælge, hvilken uddannelsesvej de vil gå efter folkeskolen, kender i mange tilfælde ikke til den mulighed. Det samme gælder deres forældre.
Det viser en undersøgelse foretaget af Undervisningsministeriet. Her fremgår det, at kun 43 procent af børnene i alderen 12-17 år samt 47 procent af forældrene kender til EUX, skriver Byggeriets Udannelser i en pressemeddelelser.
Ny kampagne
For at øge kendskabet til EUX har ministeriet derfor iværksat kampagnen 'EUX ? student og faglært'. Den er især synlig på Facebook, hvor man blandt andet kan få svar på spørgsmål om EUX. Desuden sendes der kampagnemateriale til skoler og uddannelsesvejledere.
Inden for byggeriets uddannelser ses imidlertid en opadgående tendens på EUX, især i træfagene. Ser man for eksempel på tømrereleverne, var 823 elever i deres hovedforløb i august 2017 mod 666 i august 2016.
Ministeriet har søsat blandt andet en facebookside og en kampagnevideo for at lokke flere til at tilslutte sig EUX-uddannelserne. Kampagnen kører indtil marts 2018.