Udvidelsen af Hanstholm Havn er sat i gang
Byggeri | Af Kim Krasuld |
Tirsdag blev det offentliggjort, at Aarsleff skal stå for den halve milliard dyre udvidelse af Hanstholm Havn. Onsdag blev spaden sat i jorden.
Oprindeligt var det første spadestik planlagt til foråret 2018, men nu er udvidelsen af Hanstholm Havn indledt tidligere end planlagt.
Når den nye Hanstholm Havn står færdig i 2020, vil den blandt andet omfatte en ny ydermole mod vest, der skal beskytte indsejlingen og give en mere rolig indsejling, en ny mole, der giver adgang til et nyt havneareal nordøst for den eksisterende havn og 130.000 kvadratmeter nye baglandsarealer. Derudover bliver der etableret en 30.000 kvadratmeter stor arbejdshavn, der efterfølgende også omdannes til baglandsareal.
Endelig er der budgetteret med en øget vanddybde på 11 meter i indsejlingen og 10 meter i havnebassinet samt mulighed for yderligere en meters dybde i havnebassinet. Det har været særligt efterspurgt hos havnens virksomheder, kunder og samarbejdspartnere, da den ekstra dybde giver adgang til havnen for større fartøjer. Derfor har dybden været prioriteret i planlægnings- og udbudsfasen.
En havn i udvikling
Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) deltog i sin egenskab af ansvarlig for Kystdirektoratet, der hører under Miljøministeriets ressortområde.
- Det er en meget stor glæde og fornøjelse at tage det første spadestik til Hanstholm Havn og dermed sætte gang i byggeriet. Havnen har stor lokal betydning. Derfor har regeringen i forlængelse af aftalen om testvindmøller i Østerild foreslået en ekstra bevilling til oprensning i Hanstholm Havn. Det vil være med til at sætte skub i den fortsatte udvikling af havnen. Jeg ser frem til at se det endelige resultat, sagde ministeren.
Hanstholm Havn vil være Europas førende havn for håndtering af konsumfisk. Havnen har været inde i en positiv udvikling de seneste år med tocifrede vækstrater. Det betyder, at kapaciteten for store dele af havnen er opbrugt, og derfor er der stort behov for en udvidelse af havnen.