Cykel P-hus på vej i Banegraven
Byggeri | Af Kim Krasuld |
Efter måneders venten kom der i sidste uge en afklaring på, hvad der skal ske omkring Aarhus Hovedbanegård. Det baner vej for cykelparkeringshus.
Arbejdet med et cykelparkeringshus med plads til 2.000 cykler ved Bruuns Bro og Hall Sti kan nu gå i gang. Med Transportministerens udmelding onsdag om en løsningsmodel for Aarhus Hovedbanegård er der nu en nødvendig afklaring for, hvordan det storstilede projekt med et cykelparkeringshus i Banegraven kan indrettes.
Det blev onsdag slået fast, at Bruuns Bro ikke skal fornyes for at skabe plads til en elektrificering af banen. I stedet skal Banedanmark sænke sporene under broen.
- Derfor har jeg nu bedt om, at arbejdet med det store cykelparkeringshus går i gang, så vi kan få løst de massive problemer, vi har med cykelparkering ved Aarhus H. Det bliver til gavn for både cyklister og andre trafikanter, der lider under forholdene i området i dag, siger rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S).
Udskudt projekt
Cykelparkeringshuset ved Bruuns Bro finansieres af stat og kommunen i fællesskab - blandt andet via statens cykelpulje. Byrådet afsatte i 2014 24,7 millioner kroner til etablering af cykelparkeringshuset i Banegraven ved Bruuns Bro og Hall Sti med plads til 2.000 cykler.
Cykelparkeringshuset skulle efter den oprindelige plan have stået klar ultimo 2017. Men med Banedanmarks udmelding i efteråret 2016 om, at Bruuns Bro muligvis skulle fornyes i forbindelse med den kommende elektrificering af togdriften i Danmark, var Aarhus Kommune nødsaget til at sætte projektet i bero, indtil der kom en afklaring på de endelige planer for hele området.
Kristian Würtz vil nu bede forvaltningen i Aarhus Kommune om at genoptage projektet, så der snarest kan meldes en tidsramme ud for projekt.