Håndværkerne skal ind i kampen på sociale medier
Erhverv | Af Torben Jastram |
Først nu er over halvdelen af virksomhederne inden for bygge og anlæg aktive på de digitale platforme. Det er på høje tid, for i fremtiden er det her, de potentielle kunder skal findes. Det kræver ny viden og efteruddannelse at begå sig digitalt.
Den tid, hvor små og mellemstore håndværkervirksomheder kunne nøjes med en halvhjertet vedligeholdt hjemmeside som ekstern profilering, er forbi. I dag er en velholdt virksomhedshjemmeside, Facebook og en Google-søgning med til at tegne førstehåndsindtrykket, når kunderne skal vælge, hvilken fagmand, der skal udføre en opgave.
Anbefalinger, håndværkerydelser, priser og løsninger søges i stor stil på nettet, når en boligejer overvejer at skifte vinduer eller putte mere isolering i væggene. Det stiller store krav til byggefagfolk om at kunne begå sig på sociale medier, og derfor lancerer CLEAN Grøn Erhvervsvækst og en række samarbejdspartnere nu en ny efteruddannelse.
Vi fagfolk må vænne os til, at kommende generationer i langt højere grad bruger sociale medier til at søge oplysninger om håndværkere, rådgivere og produkter.
Energihåndværker og BedreBolig rådgiver Anders Larsen
Ole Larsen og Sønner
Ifølge Bolius' Boligejerundersøgelse (jan. 2017) vælger 35-45 procent af de adspurgte boligejere håndværkere, som de har fået anbefalet eller kender i forvejen. Det er så småt begyndt at gå op for bygge- og anlægsbranchen, hvis tilsvarende tilstedeværelse på sociale medier steg fra 40 procent i 2015 til 52 procent i 2016. Selv om der er sket en stigning, så er der i høj grad brug for at, håndværkerne for alvor kommer ind i kampen på de sociale medier, da 73 procent af danskerne i dag er på Facebook og andre sociale medier.
- I 2014 viste en af vores undersøgelser, at kun 18 procent af håndværkere mente, at kunderne kom via Facebook og andre sociale medier, så det er virkelig noget, der har ændret sig de senere år, siger Henrik Lilja, energifaglig konsulent i Håndværkerrådet.
- Håndværkere kan med fordel være langt mere synlige på Facebook og andre sociale medier, da det er her kunderne i vid udstrækning er tilstede. Nabosnakken, som i gamle dage foregik over hækken, er flyttet ind på sociale medier og er afløst af f.eks. forespørgsler på Facebook om, hvilken håndværker andre kan anbefale og har tillid til, siger han.
Apps og SoMe som nyt værktøj
Det er ikke en traditionel metier for en håndværker at begå sig på nettets mange muligheder, og derfor skal de vide, hvad de går ind til. Der er brug for efteruddannelse af branchens de små og mellemstore virksomheder, så de får et vidensløft om sociale medier.
Samtidig har byggefolket brug for at effektivisere forretningsdriften. Efteruddannelse udbydes i Kolding og Middelfart og klæder håndværkere på inden for brug af smarte apps og en SoMe i en gør-det-selv tilgang, som hænger godt sammen med den multifunktion små selvstændige i små virksomheder ofte har. Her lærer fagfolkene, hvordan de bruger Facebook professionelt, og hvordan apps kan lette deres arbejde og give de mest energieffektive løsninger til kunden.
- Vi fagfolk må vænne os til, at kommende generationer i langt højere grad bruger sociale medier til at søge oplysninger om håndværkere, rådgivere og produkter. Vi har selv brugt sociale medier meget målrettet indenfor snedkerområdet - og dét er der salg i, siger Anders Larsen, Energihåndværker og BedreBolig rådgiver fra Ole Larsen og Sønner.
Han kan kun kan anbefale branchefolk til at opruste via mere viden på området.
- Uddannelsen er lige i øjet i forhold til dét, selvstændige indenfor byggeriet har brug for at vide i forhold til synlighed på sociale medier. Det er en verden, der ændrer sig lynhurtigt, og håndværker nødt til at følge med. Der er et stort uudnyttet potentiale for eksponering her, siger Henrik Lilja.
Efteruddannelsen er målrettet formænd og selvstændige elektrikere, VVS'ere, tømrere, murere, installatører, energirådgivere og bygningsadministratorer.