Femern-forsinkelser koster milliarder
Erhverv | Af Dan Bjerring |
Beregninger fra Dansk Byggeri viser, at Femern-forbindelsens forsinkelse på fire år koster det danske samfund en gevinst på cirka en milliard kroner årligt.
For hvert år, Femernforbindelsen bliver forsinket, koster det en milliard kroneri tabt gevinst for det danske samfund. Det mener cheføkonom Bo Sandberg fra Dansk Byggeri.
- Det er et skoleeksempel på, at stilstand koster noget. Det siger sig selv, at når en så stor investering udskydes fire år, er der meget store engangsindtægter, man går glip af. Konkret er det i perioden 2024-2028, vi som samfund lider disse meget store tab. Det var jo meningen, at vi skulle være startet i 2016, og så havde den stået færdig i 2024. Men som det nu ligger i kortene, starter den i 2020 og står færdig i 2028, siger Bo Sandberg til Dagens Byggeri.
Demokrati koster
På den anden side erkender Bo Sandberg også, at der er omkostninger ved demokrati, og at man derfor må afvente retssagerne i Tyskland.
- Det er en gammelkendt sandhed, at demokrati koster, og at demokrati til enhver tid er den bedste styreform. Der skal være ordentlig tid til borgerklager. Det er vilkårene, og formentlig for Femernforbindelsen også et element for, at danske politikere har fejllæst processen på den tyske side. Man kunne have ønsket sig, at det var gået lidt hurtigere, siger Bo Sandberg, der i samme forbindelse nævner, at Scandlines, der har monopol på de nuværende færgeruter over Østersøen, er involveret i de tyske protester.
Stadig god økonomi
Han understreger dog samtidig, at der fortsat er en god økonomi i Femernforbindelsen.
- Der er tale om at gå glip af engangsindtægter i de fire år. Det er ærgerligt, men den langsigtede investering vil stadig tjene sig godt ind. Man mister dels nogle direkte indtægter fra anvendelsen af tunnelen og dels gevinster for arbejdsmarkedet og varehandel. Der er i dansk sammenhæng dog ingen eksempler på broer, der er utilfredshed med, når de først er bygget, slutter Bo Sandberg.