Boremaskiner på pension
Byggeri | Af Torben Jastram |
De fire tunnelboremaskiner på Cityringen kan gå på pension efter at have anlagt to tunneler på hver 15,5 kilometer. Dermed har projektet nået en kæmpe milepæl, og det gigantiske anlægsprojekt bevæger sig nu ind i den sidste fase med klargøring af stationer og tunneler samt testkørsel.
Tunnelboremaskinerne Nora, Tria, Minerva og Eva har siden 2013 arbejdet sig frem dybt under hovedstadens pulserende hverdagsliv, men nu er de godt 100 meter lange og knap 800 ton tunge damer i mål.
På rejsen i hovedstadens kalk, grus, sand og sten har tunnelboremaskinerne og deres besætninger klaret store udfordringer som at bygge under ældre bygninger som Marmorkirken og Magasin, ligesom man har klaret svære geologiske forhold som Rådhusdalen ved Rådhuspladsen.
En kæmpefordel
Tunnelarbejdets afslutning markerer en stor milepæl på projekt Cityringen. Det blev mandag fejret ved en begivenhed på metrostationen København H, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen holdt en kort tale.
- Jeg har fulgt metrobyggeriet på nærmeste hold. Fra min lejlighed i Nyhavn har jeg kunnet høre det. Når jeg lufter hunden, går vi tit forbi Kongens Nytorv, og fra mit kontor på Christiansborg kan jeg nærmest vinke til kranføreren. Det bliver en kæmpe fordel at få en del af trafikken væk fra trængslen og ned under jorden. Til glæde for os, der bor i København. Til glæde for pendlere fra hele Sjælland, og til glæde for folk fra hele landet, turister og andre rejsende. I dag skal vi sige farvel til den tonstunge tunnelboremaskine Tria - det kræver sin kran og sin mand, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen, inden han gennem en walkie talkie gav besked til kranføreren om at løfte det 50 tons tunge skærehoved op af stationsskakten.