Aarhusiansk letbane har vokseværk
Byggeri | Af Kim Ebbesen |
Allerede før første etape af letbanen i Aarhus er indviet, er etape to i støbeskeen.
Endnu er letbanen i Aarhus ikke officielt taget i brug. Det sker først til maj i år. Men næste etape er nu allerede på tegnebrættet. Et flertal af Folketingets partier har allerede indgået en aftale om den kollektive trafik i Danmark, og i forlængelse af den sættes der nu gang i miljøundersøgelserne og de detaljerede forundersøgelser af en letbanelinje fra Aarhus Ø til Brabrand.
Forligspartierne har afsat 40 millioner kroner til forundersøgelser og VVM undersøgelse af den nye etape samt forundersøgelser af en ny terminal i Brabrand, der kobler letbanen op på regionaltog, fjerntog og busser.
Aarhus' rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S) er glad for Folketingets ønske om at støtte forundersøgelserne.
- Det er glædeligt, at vi har et flertal i Folketinget, der gerne vil hjælpe Aarhus og Østjylland til at skabe en mere velfungerende og effektiv byregion, der udleder mindre CO2 og bliver bedre til at genere vækst og arbejdspladser, siger Kristian Würtz.
Vigtig del af fremtiden
Aarhus Kommune har allerede haft de forudgående høringer og er klar til snart at sætte gang i VVM-undersøgelserne, der forventeligt vil tage mere end et år.
- Om få måneder åbner vi Danmarks første letbanestrækning, og det er enormt vigtigt, at vi nu kan komme i gang med forberedelser af næste etape. Letbanen er en vigtig del af fremtidens østjyske byregion, og derfor er det også fremsynet af Folketinget, at man gerne vil lave forundersøgelser af en ny station i Brabrand, der skal skabe nye effektive forbindelser mellem togtrafikken og det aarhusianske trafiknet, siger Kristian Würtz.
Letbanens anden etape går fra Aarhus Ø gennem den indre by og til en ny trafikterminal i Brabrand via Hasle Torv og Gellerup. Samtidig forbinder den Letbanens første etape i Lisbjerg med Hinnerup i Favrskov Kommune og et stort "park and ride" anlæg ved E45.
Det forventes, at etapen med tiden vil betjene 100.000 indbyggere og 60.000 arbejds-pladser. Etape 2 forventes at blive omkring 20 kilometer lang.