Verdens længste cykelbro færdigbygget på rekordtid
Arkitektur | Af Kristian Troelsen |
Dissing+Weitling har tegnet en otte kilometer lang cykelbro i den sydøstkinesiske havneby Xiamen. Cykelhøjbanen er den første af sin slags i Kina og samtidig verdens længste.
Boulevarderne i kinesiske Xiamen er forbeholdt biler og er decideret livsfarlige at bevæge sig rundt på for cyklister. Derfor har bystyret besluttet at forbedre infrastrukturen for cyklister, og nu står den dansktegnede cykelforbindelse, der skal gøre cykeltrafikken sikker og effektiv, færdig. Broen løber i anden sals højde under og langs med en eksisterende højbane til offentlige busser.
- Da vi kom ud og oplevede forholdene, var det oplagt at lade cykelforbindelsen løbe under byens eksisterende bushøjbane. Dels er der dårligt plads til cykelstier i gadeplan, dels giver den løftede cykelrute cyklisterne en oplevelsesrig tur med fantastiske udkig over byen, siger Steen Savery Trojaborg, partner og direktør i Dissing+Weitling, der har tegnet forbindelsen.
Flere niveauer
Fra den otte kilometer lange supercykelslange udgår der små stikbroer med cykelparkeringsløsninger, servicefaciliteter og adgangsforhold til indkøbscentre og offentlige institutioner og busstationer direkte fra bro til bygning i anden sals højde.
- I de tætpakkede asiatiske storbyer ser man ofte, at bylivet leves i flere niveauer. Restauranter og butikker ligger langt fra kun i skyskrabernes stueplan, og i kompakte millionbyer som Hongkong og Shanghai fungerer pulserende skyways ofte som indgang til indkøbscentre og offentlige bygninger, siger Steen Savery Trojaborg.
Vildt tempo
Dissing+Weitling indledte samarbejdet med den kinesiske by i sensommeren, og allerede seks måneder senere står den rekordlange cykelforbindelse færdig.
- Det har været et intenst samarbejde. Ikke mange uger efter at vi havde sendt de første tegninger til Xiamens bystyre, havde de opført en 90 meter lang mock-up i 1:1. De byggede nærmest broen lige så hurtigt, som vi kunne nå at sende dem vores tegninger, siger Steen Savery Trojaborg.
I forbindelse med supercykelslangen i Xiamen har Dissing+Weitling trukket på sin erfaring fra arbejdet med cykelbroer og supercykelstier for Københavns Kommune. Tegnestuens hovedværk i den forbindelse er den prisbelønnede Cykelslangen, der er blevet et ikon for København som førende cykelby og et vartegn for Københavns høje bymæssige kvalitet som sådan.
Flere projekter
Ud over det netop afsluttede projekt i Xiamen, arbejder Dissing+Weitling i øjeblikket på en håndfuld internationale projekter, som skal forbedre forholdene for cyklister i storbyer verden over - blandt andet en omfattende cykelløsning i Californien. Projektet i Californien er en 80 km lang supercykelsti, og det danske arkitektfirma har stået for planlægning og design af stiforbindelsens mange cykelbroer og "intersections". Desuden er firmaet i gang med at tegne på en lang cykelbro i downtown Singapore, der skaber en smuk forbindelse over Kallangfloden.