PLH vinder konkurrence i Letland
Arkitektur | Af Kristian Troelsen |
PLH er blevet udnævnt som en af to vindere i konkurrencen om udviklingen af området omkring hovedbanegården i Riga og designet af en ny jernbanebro over Daugava-floden.
- Vi er utroligt glade og stolte over denne anerkendelse. Vores forslag leverer et sammenhængende og levende trafikknudepunkt, som forbinder byen og styrker Rigas identitet, siger Steen Enrico Andersen, partner hos PLH og ledende arkitekt på det designforslag, der er udnævnt som en af to vindere i den åbne, internationale designkonkurrence Rail Baltica udskrevet af The European Railroad Lines.
Konkurrencen gik ud på at udvikle det centrale trafikknudepunkt omkring hovedbanegården i den lettiske hovedstad Riga og samtidig designe den nye Rail Baltica-jernbanebro over Daugava-floden. Det oplyser PLH Arkitekter i en pressemeddelelse.
Hovedbanegården har potentialet til at blive et vigtigt samlingspunkt for en by og et bylandskab, der udvikler sig i en moderne og bæredygtig retning.
Steen Enrico Andersen
Partner, PLH Arkitekter
Ikonisk station
Omdrejningspunktet for planen er den ikoniske stationsbygning, der skaber en stærk visuel identitet i byen og styrker storbyatmosfæren. Bygningens udformning er inspireret af den arketypiske form, som stationsbygninger over hele verden har - hvælvingen. De hvælvede lofts-buer lader lyset strømme gennem bygningen, og geometri, symmetri og gentagelser skal øge evnen til at finde rundt og bevare orienteringen i bygningen.
Planen indeholder også to nye spor, der løber parallelt på den sydlige side af de eksisterende spor - og på den måde forstærker synligheden af jernbanen i bylandskabet og over en ny jernbanebro over Daugava-broen. Den nye bro er designet med integrerede stier til cykler og fodgængere, der skaber bedre forbindelse langs sporene og over floden.
- Det grønne voldanlæg, vandet, den historiske bydel og markedet er alle elementer, der bidrager til byens stærke identitet. Ved at anvende en holistisk tilgang til trafik- og byrumsudvikling er det lykkedes os at fjerne barrierer og i stedet prioritere offentlig transport, fodgængere og cyklister for på den måde at skabe en mere beboelig og bæredygtig by. Vi er meget begejstrede for muligheden for at arbejde med de visionære planer for Riga, siger Steen Enrico Andersen.
Stort potentiale
PLH er i team med Cowi, og et mål med designet er at opnå en mere kompakt by med klart definerede pladser og byrum, der indrammer et aktivt byliv for både indbyggere, pendlere og besøgende, der vil styrke følelsen af Riga som en storby. Hele projektet med bro, vejføring og station er planlagt som et sammenhængende infrastrukturelt element.
- Rail Baltica-projektet har ikke blot potentiale til at blive en ikonisk, smuk og betydningsfuld indgangsport til Riga - projektet har også potentiale til at fungere som motor for den fortsatte udvikling af byen. Hovedbanegården med tillhørende stationsområde og tilstødende infrastruktur har potentialet til at blive meget mere end blot infrastruktur. Med en stærk visuel identiet kan det blive et vigtigt samlingspunkt for en by og et bylandskab, der udvikler sig i en moderne og bæredygtig retning, siger Steen Enrico Andersen.