Anlægsstop mærkes hos rådgivende ingeniører
Erhverv | Af Dan Bjerring |
Regeringens anlægsstop for infrastruktur og klimaopgaver kan nu mærkes hos de rådgivende ingeniører.
Administrerende direktør Henrik Garver fra FRI siger til Dagens Byggeri, at anlægsstoppet har ført til en mindre tilbagegang i den samlede ordrebeholdning for de danske rådgivende ingeniørvirksomheder.
Når det ikke står værre til, skyldes det, at byggebranchen viser fortsat fremgang, når det gælder såvel boligbyggeri som offentlige byggerier og erhvervsbyggeriet.
FRI's nye konjunkturundersøgelse for oktober viser, at forventningerne i øjeblikket generelt er mindre positive end ved opgørelsen fra april 2016.
Problematisk
Henrik Garver peger blandt andet på, at der i regeringens forslag til finanslov lægges op til yderligere fald i statens investeringer på vejområdet.
FRI's undersøgelse viser et relativ stort fald i opgaver inden for infrastruktur og miljø, mens energisektoren har oplevet en mindre tilbagegang.
- Vi oplever et kraftigt dyk i indgangen af infrastrukturopgaver. Der investeres ikke i det omfang, der reelt er behov for. Det er problematisk i forhold til både statens infrastruktur og ude i kommunerne. Man burde hæve kommunernes anlægsloft tilsvarende, hvad der skæres i statens infrastrukturinvesteringer, siger han.
Største eksport
Heldigvis for de rådgivende ingeniørvirksomheder er infrastruktur og miljø nogle af de sektorer, hvor rådgiverne har den største eksport.
- Når der mangler opgaver på det danske marked, flyttes fokus typisk mod eksport. Det er derfor ingen overraskelse, at rådgivernes eksport har vist en markant fremgang i takt med, at flere sektorer på hjemmemarkedet er gået tilbage. Derfor oplever vi ikke det store fald i antallet af beskæftigede, selv om flere af vore medlemsvirksomheder forventer at skære i arbejdsstyrken. Samtidig er der nemlig flere, der forventer at ansætte flere medarbejdere, siger Henrik Garver.
At der ikke er så meget tryk på kedlerne betyder på den anden side, at presset går af lønstigningstakten, ligesom virksomhederne ikke længere kæmper så benhårdt om medarbejderne hos hinanden.
Positiv melding
Henrik Garver tager i øvrigt positivt imod meldingen i Dagens Byggeri fra Rasmus Prehn (S) om, at EU's transportkommissær ønsker at hæve eller fjerne anlægsloftet med henvisning til, at investeringer i infrastrukturen er en investering i fremtidig vækst og arbejdspladser.
- Man bruger nogle midler her og nu, men samtidig fjernes nogle omkostninger på længere sigt og øger den økonomiske vækst, siger Henrik Garver.
Det er virksomhederne vest for Storebælt, der ser mest positivt på fremtiden. Her forventer de virksomheder, der beskæftiger 38 procent af branchens ansatte, en fremgang i ordrebeholdningen, hvor det samme tal er 24 procent øst for Storebælt. Samtidig forventer ingen virksomheder vest for Storebælt at reducere i medarbejderstaben.