Danske arkitekter bag kinesisk supercykelslange
Arkitektur | Af Torben Jastram |
Dissing+Weitling har netop vundet en stor opgave om at tegne en otte kilometer lang cykelforbindelse i den sydøstkinesiske havneby Xiamen.
København generelt og den københavnske cykelkultur specielt er blevet bemærket i resten af verden.
I de seneste år er byen adskillige gange kåret som verdens bedste by at bo i af førende medier. Et af de aspekter, der fremhæves gang på gang, er byens mange fodgænger- og cykelbroer, der kobler byen sammen og gør den mere tilgængelig.
Den øgede urbanisering stiller høje krav til infrastrukturløsninger, hvor funktionalitet, bæredygtighed og æstetik går hånd i hånd.
Direktør Steen Savery Trojaborg
Dissing+Weitling
Og cykelerfaringerne fra København er nu modne til at blive eksporteret. Det danske arkitektfirma Dissing+Weitling, der blandt andet stod bag Cykelslangen, arbejder for tiden på en håndfuld internationale projekter, som skal forbedre forholdene for cyklister i storbyer verden over. Blandt andet har den københavnske tegnestue netop vundet en stor opgave om at tegne en lang cykelhøjbane i den sydøstkinesiske havneby Xiamen.
Xiamens brede boulevarder er forbeholdt biler og decideret livsfarlige at bevæge sig rundt på for cyklister. Derfor bliver den løftede cykelforbindelse en kærkommen forbedring af byens infrastruktur for cyklister.
Den kommende cykelbro i Xiamen er en selvstændig struktur, der løber i anden sals højde langs en eksisterende højbane til offentlige busser. Fra den otte kilometer lange supercykelslange udgår der små stikbroer med cykelparkeringsløsninger og adgangsforhold til indkøbscentre og offentlige administrationsbygninger direkte fra bro til bygning i anden sals højde.
Udfordringer for cykeltrafikken
I de hastigt voksende asiatiske storbyer er det ikke unormalt med restauranter, butikker og offentlige funktioner med indgang i anden sals højde.
Befolkningstætheden er massiv, og som en logisk konsekvens af mange mennesker på få kvadratmetre foregår det offentlige byliv ofte på flere niveauer, i flere etager. Løftede gangbroer langs vejbaner er heller ikke et ukendt fænomen i de tæt pakkede storbyer. Man kender dem især fra Hong Kong og Bangkok, men supercykelslangen i Xiamen bliver en hidtil uset løsning i forhold til at skabe bedre og mere sikre forhold for cyklister.
Learning from Copenhagen
I projektet med supercykelslangen i Xiamen trækker Dissing+Weitling på sin rige erfaring fra arbejdet med fodgænger- og cykelbroer for Københavns Kommune.
Tegnestuens arbejde med cykelløsninger i København begyndte med et vinderforslag til Åbuen over Åboulevarden, fortsatte med Bryggebroen over Inderhavnen, og senest vandt tegnestuen konkurrencen om den kommende gang- og cykelbro over motorvejen ved Folehaven.
Broen over Folehaven indgår i Københavns Kommunes og omegnskommunernes netværk af supercykelstier, hvor Dissing+Weitling også fungerede som rådgiver omkring stiforløb, tunnel- og broløsninger.
Tegnestuens foreløbige hovedværk i den forbindelse er den prisbelønnede Cykelslangen, der med sin lette elegance, harmoniske flow og urbane tilpasning både er blevet et ikon for København som førende cykelby og et ikon for Københavns høje bymæssige kvalitet som sådan.
Ligesom Storebæltsforbindelsen i sin tid blev startskuddet til Dissing+Weitlings arbejde med store broforbindelser i hele verden, er Cykelslangen nu blevet startskuddet til firmaets arbejde med cykelbroer og øvrige infrastrukturelle løsninger for cyklisme i hele verden.
- Den øgede urbanisering stiller høje krav til infrastrukturløsninger, hvor funktionalitet, bæredygtighed og æstetik går hånd i hånd. At vi vinder store, internationale brokonkurrencer understreger Danmarks førende position inden for design og projektering af store broer. Vores rige erfaring med gennemtænkte, velfungerende cykelforbindelser, som fx Cykelslangen og vores øvrige cykelbroer i København, er en anden ekspertise, som udlandet virkelig har fået øjnene op for nu, siger Steen Savery Trojaborg, partner og direktør i Dissing+Weitling.
Cykelløsninger hitter
Ud over det store cykelbroprojekt i Xiamen, arbejder Dissing+Weitling også med en omfattende cykelløsning i Californien.
Projektet er en 80 km lang supercykelsti, og det danske arkitektfirma har stået for planlægning og design af stiforbindelsens mange cykelbroer og 'intersections'. Desuden er firmaet i gang med at tegne på en lang cykelbro i downtown Singapore, der skaber en smuk forbindelse over Kallangfloden.