Dissing+Weitling tegner stibroer i det centrale Malmø
Arkitektur | Af Kim Ebbesen |
Betydningen for byen skal være den samme som med den allerede ikoniske Cykelslangen i København.
Malmö Stad har valgt Dissing+Weitling som totalrådgiver til et spændende broprojekt. Sammen med den lokale landskabstegnestue Sydväst og det svenske ingeniørfirma ELU skal det københavnske arkitektfirma analysere og skitsere to gang- og cykelbroer over jernbanen øst for Malmø Centralstation.
De to broer skal på bedste vis knytte Malmøs nye byudviklingsområde Nyhamnen sammen med det gamle centrum, Gamla Staden, og skabe attraktive og velfungerende koblinger mellem de to bydele. Ambitionen er at nå frem til et helhedsorienteret forslag, der kan få samme betydning for cykelkulturen i Malmø, som deres tidligere cykelbroer har fået for København, hvor Cykelslangen er blevet et ikon for Københavns status som en af verdens førende cykelbyer og Københavns høje bymæssige kvalitet.
Stadsbyggnadskontoret i Malmø valgte Dissing+Weitlings hold ud af et felt på seks inviterede rådgiverteams. De danske broeksperter har tidligere stået bag Universitetsbroen i Malmø og er desuden i gang med flere andre broprojekter i det svenske, blandt andet Hisingsbroen over inderhavnen i Gøteborg og en stibro ved Sofiero Slot ved Helsingborg.
De første analyser og skitser ventes præsenteret allerede i december.