Problematisk bro blev et tilløbsstykke
Arkitektur | Af Torben Jastram |
Københavnere og turister har taget Indehavnsbroen over Københavns havneløb til sig fra start.
Ligesom i eventyrerne skulle den så grueligt meget igennem, før det endte lykkeligt. Men sådan gik det - næsten - med Inderhavnsbroen, Københavns nyeste cykel- og gangbro, der er langt mere velbesøgt end forventet.
Også selvom broen stadig volder problemer - for eksempel mener nogle cyklister, at broens belægning bliver for glat i vådt føre.
Broen åbnede tidligere på sommeren, efter at forsinkelser havde trukket åbningen ud i årevis, blandt andet på grund af konkurs hos den oprindelige entreprenør. Senere var den gal med dimensionerne, og senest har der været problemer med broklappernes åbne/lukke-mekanisme.
Masser af cyklister
Da planerne for den nye forbindelse blev vedtaget, var det med forventninger om, at et sted mellem 3000 og 7000 cyklister ville lægge vejen forbi dagligt.
Nye tal viser, at begejstringen langt overgår de ellers positive forventninger. Lige knap 11.000 cykelture over broen på en hverdag og næsten 18.500 gående på en lørdag blev det til i sidste uge.
Mens broen har en naturlig funktion som genvej for de tohjulede, er der også tænkt opholdsrum ind til gående, og med helt præcist 18.451 fodgængere på broen i løbet af lørdagen i sidste uge er den del af broens funktion også blevet en succes.