Nyt projekt skal skabe bedre indeklima i skoler
Renovering | Af Torben Jastram |
Målet er at skabe en drejebog for, hvordan man laver en helhedsorienteret skolerenovering. Projektet ser på skolers indeklima i en helhed.
Hver dag tilbringer børn mange timer i klasselokaler, der har et langt fra optimalt indeklima. Dette til trods for, at Danmarks Tekniske Universitet har påvist, at bedre indeklima kan forbedre indlæring hos skolebørn med op til 15 procent.
- Indeklimaløsninger handler ikke kun om teknik, men i lige så høj grad om adfærd. Det handler om at tænke i kreativ udnyttelse af eksisterende kvadratmeter og om at skabe gode vaner blandt elever og lærere, fortæller proces- og udviklingschef Birgitte Nysom Sandhagen, Bascon.
- I dag er det for eksempel frivilligt for udskolingseleverne, om de vil gå udenfor klasselokalet i pauserne. Belastningen af lokalet kan reduceres ved at udtænke nogle attraktive områder udenfor, så eleverne får lyst til at søge ud, fortæller ingeniør Lærke Andersen, Bascon.
Det dårlige indeklima skal afhjælpes af projektet 'Skolerenovering i en helhed'. Strategisk bygherrerådgiver Bascon er en af partnerne i det store udviklings- og demonstrationsprojekt, der realiseres i partnerskabet Gate 21. Ambitionen er, at resultaterne og erfaringerne fra projektet skal implementeres på flere danske folkeskoler.
Helhedsorienteret tilgang
Skovlunde Skole Nord i Ballerup Kommune er udvalgt som forsøgsskole i det kommende skoleår og danner ramme for udvikling af drejebogen med forskellige indeklimaløsninger.
- Baseret på registreringer af skolens energiforbrug og arealfordeling, brugerinddragelser og indeklimamålinger har vi nu identificeret hvilke udfordringer og behov, der forekommer på skolen i dag. Dem skal vi forsøge at imødekomme på systematisk vis igennem en helhedsorienteret og innovativ tilgang i de kommende løsninger, siger Lærke Andersen.
Problemerne med indeklima angribes på tre områder, hvis effekt løbende måles: arealudnyttelse og adfærd, interaktion mellem mennesker og teknologi og teknik med intelligent styring. Bascon har lead på sporet om arealudnyttelse og adfærd med fokus på fleksibel indretning af klasseværelser, brug af uderum og gangarealer til undervisning og udvikling af regler for adfærd for elever og lærere.
- At forbedre indeklimaet kræver en helhedsorienteret tilgang, hvor vi metodisk ser på både bygning og brugere. Bascon har stor indsigt i dette næsten antropologiske felt, så vi kan finde helt nye løsninger sammen med de øvrige partnere i gruppen, slutter Camilla Raagaard Ernst, programmedarbejder, Gate 21.