Dansk Byggeri: Nogle kommuner skyder budbringeren
Politik | Af Dan Bjerring |
Erhvervsvenlighedsanalysen fra Dansk Byggeri har som sædvanlig givet anledning til selvransagelse i mange kommuner, men der er også rejst kritik af analysen.
Dansk Byggeris erhvervsvenlighedsanalyse af landets 98 kommuner har igen i år skabt stor debat rundt om i landet og været citeret i adskillige medier.
Borgmestre i kommuner, der går frem på listen eller bevarer en placering i toppen, er ikke uventet godt tilfredse med analysens resultater, mens andre kritiserer den for at basere sig på faktorer, der efter deres opfattelse ikke har noget med erhvervsvenlighed at gøre - eksempelvis kædeansvar og klausuler.
Der jubles blandt andre steder i Vejen over at være blevet kåret som Danmarks mest erhvervsvenlige kommune, mens andre kommuner, der har taget turen nedad kurven, har bedt Dansk Byggeri om møder for at afklare, hvad der egentlig er gået galt.
Skaber dialog
Erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, Torben Liborius, er godt tilfreds med, at det med denne analyse igen er lykkedes at sætte en dagsorden rundt om i kommunerne.
- Det primære formål med undersøgelsen er netop at skabe en dialog mellem erhvervslivet og kommunerne, så det bliver lettere og enklere at drive virksomhed. Undersøgelsen er blandt andet beregnet til, at vore lokale repræsentanter for Dansk Byggeri ude omkring i landet kan bruge den som grundlag for dialog med de enkelte kommuner om, hvorvidt de gør det godt nok på de områder, vi analyserer. Kommunerne gør mange ting meget forskelligt, selv om det er samme type opgaver, de løser. De skal blive bedre til at udveksle erfaringer om, hvor de gør det godt og mindre godt, siger Torben Liborius til Dagens Byggeri.
Større ensartethed
Samtidig bruger Dansk Byggeri analysen til at "tale med Christiansborg" om, hvorvidt der er områder, hvor kommunerne måske skal hjælpes til lidt større ensartethed og mere ambitiøse mål.
- Vi mødes med næsten alle borgmestrene på landets rådhuse en gang om året. Der er brug for en god og tæt dialog. Når der er kommuner, som ikke bryder sig om vores analyse, har det karakter af at "skyde budbringeren". Vi måler jo objektivt på, hvor lang tid tingene tager, hvad de koster, og hvordan man gør. Vi spørger ikke om, hvordan tingene opleves, men vi måler og vejer. Det er måske ikke rart at havne langt nede på listen, men det er en anledning til at se på, om ikke man kan komme højere op på listen, siger Torben Liborius videre.
Frihedskommuner
Noget, der efter Dansk Byggeris opfattelse trækker ned på skalaen, er kædeansvar og klausuler i kommunerne. Det er der imidlertid meget delte meninger om rundt om i landet, hvor klausuler og kædeansvar i mange kommuner anses som et væsentligt værn mod social dumping.
- Vi vurderer ikke så meget kædeansvar eller ej, men hvordan det håndteres. Om det gøres administrativt tungt for både kommunen og virksomhederne, eller om man gør det mere gelinde. De kommuner, der fortsat er frihedskommuner og har valgt ikke at bruge disse helt overflødige instrumenter - overenskomsterne tager sig nemlig af de problemer, man vil løse med kædeansvar - dem præmierer vi selvfølgelig i analysen. Vi ser kommuner, der vælger en løsning, hvor de hyrer eksterne rådgivere til at lave overflødigt bureaukrati. De kommuner bør overveje, om de skal bruge deres byggebudgetter på byggeri eller på at hyre rådgivere, der laver overflødig bureaukratisk kontrol, slutter Dansk Byggeris erhvervspolitiske chef.