Dolle fik et 2015 med vækst
Erhverv | Af Torben Jastram |
Trappeproducenten steg på både top- og bundlinje i regnskabet for sidste år.
Lofttrappeproducenten Dolle A/S har offentliggjort årsregnskab for 2015, hvor bruttofortjenesten er steget med 19 procent - fra 67 millioner til 79,8 millioner kroner, og årets resultat er steget med 45 procent fra 7,2 millioner til 10,4 millioner kroner.
Dolle byder derfor et nyt regnskabsår velkommen med en stor vækst på bundlinjen. Med høje forventninger og planer i støbeskeen for det kommende år, ser kurven ud til at fortsætte i den positive retning.
Priserne er i 2015 steget på vores råvarer, og derfor har det været nødvendigt at effektivisere i vores materialer og lønninger.
Adm. direktør Francois Grimal
Dolle A/S
Virksomheden, der hører til i den lille nordjyske by, Frøstrup, har inden for de seneste år investeret store beløb i at modernisere produktionen. Fra 2012 til 2014 blev der investeret mere end 45 millioner kroner i at etablere en automatiseret og papirløs produktion.
- Vi har arbejdet på at forbedre vores konkurrenceevne ved at reducere løn og materialeprocenter, som har været med til at forbedre dækningsgraden. I sidste ende gør det, at vores samlede resultat for 2015 er bedre end 2014, fortæller administrerende direktør i Dolle A/S, Francois Grimal.
Effektivisering er vejen frem
2015 har for Dolle A/S side været et udfordrende år, og derfor har det været nødvendigt at tænke i effektivisering og forbedre de steder, hvor der har været behov for at gå i sømmene.
- Priserne er i 2015 steget på vores råvarer, og derfor har det været nødvendigt at effektivisere i vores materialer og lønninger. Alt i alt vil jeg beskrive 2015 som et turbulent år, da der har været udsving på valutaen. Når vi som international virksomhed med selskaber i Ukraine, USA, Kina og med eksport til Rusland har det til tider været et usigtbart vejr at navigere i, når man ikke er herre over en så væsentlig ting som valutakurser, siger direktøren.
Forventninger til 2016
Der er store forventninger om at fortsætte væksten, blandt andet med nye produkter, der gerne skal bidrage til vækst. Virksomhedens succes er grundlagt via fokus på innovation, da størstedelen af omsætning er fra produkter, der har under fem år på bagen.
- Vi står snart klar til at kunne lancere et helt nyt trappekoncept, hvor vi åbner op for spindeltrapper i et helt nyt og moderne design. Derudover har vi fokus på at effektivisere vores lofttrappesortiment. Det vil både tage tid og plads i produktionsapparatet, men i sidste ende har vi store forhåbninger til, at det vil øge vores omsætning, slutter Francois Grimal.