C.F. Møller-skolebyggeri går i gang
Arkitektur | Af Kristian Troelsen |
20. april blev de første sten lagt den nye Tiundaskolen, der er tegnet af C.F. Møller.
Første spadestik til byggeriet af Tiundaskolen blev taget i den forgangne uge. Samtidig blev det svenske projekt, der er tegnet af C.F. Møller, præsenteret med skitser, billeder og modeller over, hvordan skolen og området kommer til at se ud, når klokken ringer ind til første time i efteråret 2018. Det oplyser C.F. Møller på sin hjemmeside.
På Tiundaskolen skal elever og medarbejdere have mulighed for at arbejde på nye måder i rum, der kan tilpasses til forskellige størrelser af grupper og i forskellige miljøer i stedet for den traditionelle klasseundervisning, slår Caroline Andersson, formand for uddannelsesudvalget i Uppsala Kommune, fast.
Skolen er et godt eksempel på, hvordan man kan arbejde med sammenhænge og synergi mellem institution, skole og den enkelte elev.
Mårten Leringe
Partner, C.F. Møller
Når skolen står klar, bliver Tiundaskolen en af Uppsalas største folkeskoler med plads til mere end 1000 børn og elever i alderen 0-15 år. Skolens daginstitution får plads til 144 børn, mens selve folkeskolen får plads til 900 elever. Samtidig bygges en ny idrætshal på den grund, hvor den gamle hal står i dag.
Vigtig satsning
- Tiundaskolen er en vigtig satsning i Uppsala. Den kommer til at betjene Luthagen, som er en ekspansiv og vital bydel med mange tilflyttere, hvor ny bebyggelse møder en ældre, traditionsrig bydel med mange arkitektoniske årringe, siger partner og leder af C.F. Møller Sverige, Mårten Leringe, og fortsætter:
- Skolebygningens størrelse og form falder i hak med antallet af elever og måden, stedet er organiseret. Skolen er opbygget af klodser, som er omkring 22 meter brede og dybe, men med varierende etagehøjde. Hver klods' fodaftryk svarer til størrelsen på en såkaldt teamarena, hvor cirka 135 elever holder til, siger han.
Der er en klar tanke bag, at både skole, idrætshal og daginstitution bygges sammen i ét projekt. Det skal nemlig blive en sammenhængskraft, som kan spille en vigtig rolle i dannelsen og uddannelsen af børn og unge, understreger Mårten Leringe.
- Skolen er et godt eksempel på, hvordan man kan arbejde med sammenhænge og synergi mellem institution, skole og den enkelte elev. Med en simpel overgang mellem de forskellige alderstrin kan vi skabe en tryghed og sikkerhed ved at være elev på Tiundaskolen, siger han.
I første omgang skal skolens nye idrætshal bygges, og den skal stå klar i 2017. Selve skolen skal stå klar til brug i efteråret 2018.