NCC forventer øget salg af skybrudsasfalt
Erhverv | Af Torben Jastram |
NCC Roads deltager i den grønne byggemesse Building Green, hvor man især promoverer koncernens drænasfalt, der skal være med til at mindske skaderne efter skybrud.
I disse dage er NCC Roads en af 150 udstillere på messen Building Green i Forum i København, hvor koncernen blandt andet forsøger at komme i kontakt med nye kunder, der kan være interesserede i at prøve NCC's produkt, Permavej, som tillader store mængder vand at gennemsive kørebanen.
- Vi skal have vandet til at sive ned, hvor det falder, og det var faktisk efter skybruddet i København i 2011, vi for alvor fik gang i udviklingen af permeable belægninger, siger salgschef Michael Brask fra NCC Roads.
Produktet har nu bevist sit værd, så jeg både håber og forventer, at der nu begynder at komme mere efterspørgsel på Permavej-løsningen.
Salgschef Michael Brask
NCC Roads
Masser af test
I første omgang udviklede man en type stabilgrus, der kan indeholde 30 procent vand, uden det mister sin stabilitet. Og derfor udviklede man en ny type asfalt.
- Vi har brugt bunker af tid på test, og det virker helt, som det skal, siger salgschefen og hentyder til, at belægningen kan håndtere store mængder vand.
- Selv ved skybrud med 15 mm nedbør på 30 minutter er kørebanen tør, fastslår han.
Den første test foregik i Billund Lufthavn, hvor der er skrappe begrænsninger for, hvad der må udledes til vandløb. Derfor er nedsivning den ideelle løsning. Asfalten blev lagt på en tilkørselsvej til lufthavnens Cargocenter, som belastes hårdt med op mod 150 lastbiler i døgnet.
- Og det fungerer upåklageligt, så vi er meget tilfredse, og vi er nu ved at overbevise kunderne om løsningen. Jeg har brugt meget tid på at holde indlæg for forskellige kommuner. Branchen skal jo vendes til de nye muligheder, siger Michael Brask.
Klar til mere
Indtil videre har man gennemført cirka 10 projekter med NCC Permavej, og det største er netop afsluttet. Her er 14.000 kvadratmeter vej ved lufthavnen i Aalborg blevet belagt med Permavej - og også her med succes.
- Produktet har nu bevist sit værd, så jeg både håber og forventer, at der begynder at komme mere efterspørgsel på Permavej-løsningen, siger salgschefen fra NCC Roads.
Selv belægningen er lidt dyrere end en traditionel asfaltbægning. Men det opvejes ifølge Michael Brask af besparelser på sidekloakering, som med den permeable belægning ikke er nødvendig.