Sønderjyder vil også have timemodel
Politik | Af Niels Johan Juel Jensen |
Trafikforsker påpeger dog, at det også vil kræve en forbedring af banenettet i Nordtyskland.
Region Syddanmark foreslår nu, at man udvidder timemodellen til også at omfatte Sønderjylland, da det vil give et løft til grænselandet og Trekantsopmrådet. Det skriver Ingeniøren.
Opfordringen stammer fra en kommende regional banestrategi, hvor timemodellen skal gøre det muligt at komme fra Odense til den dansk-tyske grænse på én time.
Jeg mener, det er helt tosset at indføre en timemodel, som ikke også omfatter strækningen ned til grænsen og ned mod Sønderjylland.
Stephanie Lose
Formand for Region Syddanmarks udvalg for regional udvikling
- Vi har hele tiden haft som en prioritet, at den her timemodel ikke kun skulle gå til Esbjerg, men også til grænsen. Jeg mener, det er helt tosset at indføre en timemodel, som ikke også omfatter strækningen ned til grænsen og ned mod Sønderjylland, siger Stephanie Lose (V), formand for Region Syddanmarks udvalg for regional udvikling, ifølge Ingeniøren.
Avisen oplyser desuden, at Atkins er i gang med udarbejdelsen af en teknisk rapport, der skal klarlægge potentialet i den udvidede timemodel.
Tyskland skal med
Hele forudsætningen for, at et opgraderet jernbanet skal have en værdi i Sønderjylland, er dog, at der sker et tilsvarende løft syd for grænsen, mener Per Homann Jespersen, trafikforsker på Roskilde Universitet, som Ingeniøren har været i kontakt med.
- For at det skulle være relevant med en times køretid mellem Odense og grænsen, skulle man have nogle væsentlige forbedringer i samspillet mellem den tyske og den danske side. Hvis man forestillede sig, man kunne køre rigtig hurtigt til grænsen, skal det jo flugte med, hvad der sker på den anden side, og det projekt er, så vidt jeg ved, ikke blevet løst, siger Per Homann Jespersen således.