Københavnertunnel med i blåt regeringsgrundlag
Politik | Af Dan Bjerring |
Venstre er parat til at udarbejde projekteringsforslag og finansieringsplan for trafikal "bypassoperation" i hovedstaden.
Venstre har i forbindelse med valgkampen meddelt, at projekteringen af en københavnsk havnetunnel kommer til at indgå i regeringsgrundlaget, hvis Danmark efter valget får en blå regering.
Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen siger til Dagens Byggeri, at det er et uhyre vigtigt projekt, som kan bidrage til mindre trængsel i København.
Projektet har ligget underdrejet i årevis, men nu skal der ske noget.
Kristian Pihl Lorentzen
Transportordfører, Venstre
- Der vil med en havnetunnel som østlig ringvej køre færre biler gennem byen, og det kan både give erhvervslivet et løft, styrke Københavns Lufthavn og forbedre miljøet. Projektet har ligget underdrejet i årevis, men nu skal der ske noget, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.
Linieføring
Han understreger videre, at linieføringen er principbesluttet, og at projektet nyder opbakning i både Borgerrepræsentationen og trafikforligspartierne.
- Næste trin er at udarbejde en konkret forprojektering og lave en finansieringsplan. Det går vi til valg på, og det skal iværksættes hurtigst muligt efter valget. Det er et gigantisk projekt til i størrelsesordenen 15-20 milliarder kroner, og det skal planlægges grundigt, siger Venstres transportordfører.
Københavnertunnelgruppen, som i 10 år har arbejdet for en havnetunnel i København, glæder sig over, at netop havnetunnellen er kommet på dagsordenen i valgkampen.
- Venstres melding om, at havnetunnellen skal ind i et eventuelt kommende regeringsgrundlag er uhyre positiv, ligesom vi også med tilfredshed har noteret os, at heller ikke regeringen afviser en beslutning om en fuld Østlig Ringvej i den kommende valgperiode, siger Bo Sandberg, der ud over at være cheføkonom i Dansk Byggeri også er koordinator for Københavnertunnelgruppen.
Trafikal blindtarm
Havnetunnellens 1. etape, Nordhavnsvej, åbner i 2017. Der er truffet principbeslutning om 2. etape, Nordhavnstunnellen, til selve Nordhavn, der dog tidligst kan være færdig i 2020.
- Nu skal vi videre med næste etape til Refshaleøen og slutdestinationen omkring Sjællandsbroen, siger Bo Sandberg, der afviser, at det er Københavnertunnelgruppen, der har plantet tunnelprojektet ind i valgkampen.
- Det er en trafikal bypassoperation, og det virkelig gode spørgsmål er, hvorfor tunnelen ikke er gennemført for længst. Trafikken er der, og den skal bare ledes mere intelligent uden om centrum. Københavns placering betyder, at Amager i dag er en trafikal blindtarm, og at vi kun har "halve ringveje" mod vest. Vi mangler den østlige ringvej, og det vil havnetunnelprojektet ændre på, siger Bo Sandberg til Dagens Byggeri.
Intet barmarksprojekt
Han understreger også, at det ikke bliver noget problem at få finansieret projektet.
- Projektet kan finansieres dels af brugerbetaling og dels gennem kapitalisering af værdispringet for grundene på Refshaleøen. Samtidig står danske pensionskasser nærmest i kø for at være med i et OPP-projekt. Det gælder både PFA, Pensiondanmark og Pensam, der gerne vil være med til finansieringen. Det er jo et projekt uden den store risiko og en god økonomi. Det er jo ikke et barmarksprojekt. Trafikken kører ind og ud af København hver dag, så brugerbetalingen kan blive en fast indtægtskilde, siger Bo Sandberg.