Banedanmark tæt på bane-entreprenør
Erhverv | Af Torben Jastram |
Efter licitationen på sporentreprisen på Den nye bane København-Ringsted er Banedanmark nu i gang med forberedelsen af tildeling og kontrakt.
Med et bud på knap 110 millioner kroner, var Strukton Rail A/S lavestbydende på den nyligt afholdte licitation, hvor Banedanmark modtog tilbud fra fem indbudte entreprenører.
- Vi kender Strukton Rail A/S, der har et godt erfaringsgrundlag og ekspertisen til at løse opgaven med at lægge sporene på Den nye bane København-Ringsted, siger Niels Søndergaard, projektchef i Banedanmark.
Opgaven med at lægge spor på den nye højhastighedsbane er spændende og én af få opgaver, hvor det kun handler om sporbygning, hvilket er vores absolut stærkeste side.
Salgschef Peder Kjær Hansen
Strukton Rail A/S
Sidste store leverance
Entreprisen omfatter etablering af de 55 kilometer med dobbeltspor mellem København (Ny Ellebjerg) og Ringsted over Køge. Banedanmark leverer selv skinner, sveller og sporskifter.
- Opgaven med at lægge spor på den nye højhastighedsbane er spændende og én af få opgaver, hvor det kun handler om sporbygning, hvilket er vores absolut stærkeste side, siger Peder Kjær Hansen, salgschef hos Strukton Rail A/S.
Sporentreprenøren kan begynde arbejdet på den kommende jernbanestrækning fra Ny Ellebjerg til Ringsted i 2016 og 2017, efterhånden som Banedanmarks entreprenører afslutter de forudgående arbejder som anlæg af broer, dæmninger og andre konstruktioner m.v.
Kontrakten er den sidste store leverance til højhastighedsbanen mellem København og Ringsted, inden udbuddet på Køge Nord Station ved årsskiftet 2015/2016 og tilslutninger til eksisterende anlæg i henholdsvis Ny Ellebjerg og Ringsted.
Den nye bane København-Ringsted og Køge Nord Station åbner i december 2018.