Studerende og virksomheder i digitalt parløb
Erhverv | Af Kim Ebbesen |
De Digitale Dage skal bringe studerende på nordjyske byggeuddannelser og byggeriets organisationer tættere sammen.
Repræsentanter fra førende byggevirksomheder sidder med bag skærmene på årets Digitale Dage, hvor studerende fra nordjyske byggeuddannelser skal udvikle et projekt til energirenovering og nyindretning af 900 kvadratmeter kontorer i Spritfabrikkens gamle maltlofter.
- Vi er stolte over stærkere end nogensinde at stå skulder ved skulder med byggeriets virksomheder og organisationer, der dels som deltagere i styregruppen har været med til at sætte årets agenda, og dels træder ind på scenen som aktive deltagere i de enkelte grupper, siger konstruktør og projektleder Søren Nissen fra UCN Teknologi, der som tovholder på De Digitale Dage.
Ved at samle kræfterne på tværs af fag og traditioner har vi som uddannelses-institutioner de bedste kort på hånden til, i et målrettet samarbejde med byggeriets virksomheder, at udvikle og udbrede de digitale redskaber til alle byggeriets led.
Bruno Larsen, Studieleder på UCN Teknologi og initiativtager til De Digitale Dage.
Hans opgave er at brede viften ud for et unikt samarbejde mellem uddannelser og erhvervsliv om udvikling og udbredelse af Det Digitale Byggeri.
På lige fod
Søren Nissen slår fast, at både Dansk Byggeri og Cowi er indtrådt i styregruppen for De Digitale Dage, der for øvrigt også støttes økonomisk af både Konstruktørforeningen og Teknisk Landsforbund.
- Derudover får de studerende i år følgeskab af medarbejdere fra byggevirksomhederne A. Enggaard, NCC, Lund & Staun, Bjerg Arkitektur, COWI, Grontmij samt Færch & Co, der indtræder parvis i de enkelte projektgrupper, hvor de på lige fod deltager i løsning af opgaverne som ressourcepersoner med dybgående praktisk erfaring og viden om anvendelse af de digitale metoder.
- Dermed styrker vi det realistiske set-up i projekteringsarbejdet bag skærmene, vi understreger det tværfaglige perspektiv i opgaveløsningen, og vi sikrer øget bygbarhed i de foreslåede løsninger. Men derudover baner vi med afsæt i et konkret samarbejde baseret på den nyeste teknologiske viden og praktisk erfaring vej for gensidig videndeling og innovativ udvikling i både uddannelser og virksomheder, ligesom vi får etableret en direkte og positiv kontakt mellem studerende og deres fremtidige arbejdspladser.