Ingen EU-ret forbyder danske arbejdsklausuler
Erhverv | Af Dan Bjerring |
Det er ikke muligt at forpligte private via et cirkulære, der skal lovgivning til. En sådan lovgivning er ikke i tråd med den danske arbejdsmarkedsmodel
Der har jævnligt været rejst spørgsmålstegn ved det EU-retlige aspekt i forhold til, at det offentlige kræver arbejdsklausuler ved bygge- og anlægsarbejder. Men ifølge et svar fra beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) til Finn Sørensen fra Enhedslisten findes der ingen EU-domme, der går ud på, at medlemsstater, der har ratificeret ILO Konventionen, ikke må pålægge andre offentlige myndigheder end de statslige at anvende konventionens bestemmelser.
- Det forhold, at der ikke findes afgørelser fra EU-Domstolen om forholdet mellem ILO Konvention nr. 94 og den almindelige EU-ret, kan ses som udtryk for, at det er anerkendt, at der er forskel på retsgrundlaget for anvendelse af arbejdsklausuler i medlemsstater, der har ratificeret ILO Konvention nr. 94. Der er ikke EU-retlige regler, der forhindrer, at man pålægger kommuner og regioner at anvende arbejdsklausuler, oplyser ministeren, der også bekræfter, at der ikke findes ikke nogen EU-domme på området.
Der er ikke EU-retlige regler, der forhindrer, at man pålægger kommuner og regioner at anvende arbejdsklausuler.
Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen
Private kan ikke forpligtes
Samtidig slås det fast, at cirkulærer fra myndighederne kun kan bruges til myndighedsintern regulering med arbejdsklausuler:
- Det er ikke muligt at forpligte private via et cirkulære, der skal lovgivning til. Hvis der blev lovgivet om, at private skal følge bestemte overenskomstmæssige vilkår, ville der reelt være tale om en form for alméngørelse af overenskomster. En sådan lovgivning er ikke i tråd med den danske arbejdsmarkedsmodel, slår Henrik Dam Kristensen fast.
EU-Kommissionen har ifølge ministeren tilkendegivet, at udstationeringsdirektivet og ILO Konvention nr. 94 er indbyrdes forenelige:
- Der kan derfor stilles nogle særlige krav i forbindelse med statslige myndigheders anvendelse af arbejdsklausuler. Kommuners og regioners brug af arbejdsklausuler er ikke dækket af ILO Konvention nr. 94, oplyser Henrik Dam Kristensen.
Fornøden klarhed
Han slår også fast, at hvis der skal lovgives om forhold, der regulerer løn- og arbejdsvilkår, og som skal anvendes i relation til udenlandske tjenesteydere, stiller EU-retten krav om, at det fremgår med fornøden klarhed, hvad den udenlandske tjenesteyder skal leve op til.
Det følger direkte af Laval-afgørelsen, hvor det blev fastslået, at det er en "retsstridig hindring for tjenesteydelsernes fri bevægelighed, hvis en tjenesteyder ikke med den fornødne klarhed kan se, hvilke krav denne skal leve op til i forbindelse med levering af en tjenesteydelse".
- Hvis kommuner og regioner ved lov skulle pålægges at anvende arbejdsklausuler, skal det derfor fremgå klart af loven, hvornår og hvordan dette skal ske, herunder hvilket lønniveau og lønelementer arbejdsklausulen skal stille krav om, slutter beskæftigelsesministeren.
Findes ikke
Sammenfattende er det vurderingen, at lovgivning om obligatorisk brug af arbejdsklausuler vil forudsætte, at der kan henvises til indgåede overenskomster, som indeholder den fornødne klarhed med hensyn til mindstelønnen.
Ifølge Beskæftigelsesministeriets kendskab findes de ikke i dag, da arbejdsmarkedets parter ikke har aftalt Laval-overenskomster, eller at lovgiver tager stilling til eksempelvis hvilke løntillæg, der skal anses for en del af mindstelønnen og dermed indskrives i en arbejdsklausul.