Delte meninger om Femern-analyser
Politik | Af Dan Bjerring |
Debatten om troværdigheden af de analyser, der ligger til grund for politikernes beslutning om en Femern-forbindelse, skærpes.
Der skydes med skarpt fra begge sider i kampen om trafikprognosernes validitet på en Femern-forbindelse.
Senest har Altinget Transport bragt en artikel, hvor forskere fra DTU og Københavns Universitet bakker op om prognoserne fra Femern A/S og peger på, at analyserne for Femern-forbindelsen følger samme metoder som for Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen.
Flere forskere, Scandlines og en tidligere chef i Vejdirektoratet har i blandt andet Dagens Byggeri kraftigt kritiseret prognoserne fra Femern A/S for at være for optimistiske og ikke at medtage en række faktorer.
Intet at komme efter
Men Mogens Fosgerau, der er trafikforsker ved DTU, mener ikke, at der er noget at komme efter og henviser til, at man også på Øresund og Storebælt stod med eksisterende færgeselskaber efter broåbningen.
Ifølge Mogens Fosgerau er der en problemstilling med færgetrafikken, men at Femern A/S prognosemæssigt har håndteret det på en forsvarlig måde.
Andre eksperter har den stik modsatte opfattelse og har kritiserer den nyeste analyse voldsomt. Kritikken rettes især mod, at trafikmodellen ikke tager højde for, at Scandlines agter at fortsætte færgedriften, efter at tunnelen står færdig. Udtryk som "risky business" og "ikke særlig hæderlig" er blevet brugt om analysen.
Aldrig sikkerhed
Mogens Fosgerau siger til Altinget Transport, at "det kan altid blive bedre, men at sige at det ikke lever op til helt simple regler for faglig ordentlighed, det er mildt sagt at stramme det meget hårdt op":
- Sikkerhed får man aldrig, siger han.
Professor ved Københavns Universitet Christian Wichmann Matthiessen, der i øvrigt var medlem af Infrastrukturkommission, er helt på linje med Mogens Fosgerau.
Han vurderer ligesom Femern A/S, at Scandlines ikke vil kunne fortsætte sin drift, når tunnellen står klar, og at analyserne fra Femern A/S er i "den konservative afdeling", hvor man undervurderer konsekvensen af en række dynamiske effekter, som ikke er inddraget i modelberegningerne.
Mogens Fosgerau erkender dog over for Altinget, at diskussionen om projektet er udtryk for, at der bør være større uafhængighed i sådanne analyser, og at Femern A/S "har et problem med troværdigheden, når de fremlægger beregninger om sig selv".