Ny forsinkelse på Inderhavnsbroen i København
Byggeri | Af Maria Hesselvig Lange |
Entreprenørfirmaet Valmont SM har meddelt, at Inderhavnsbroen bliver yderligere forsinket. Københavns Kommune finder forsinkelsen helt uacceptabel og har krævet, at Valmont SM afleverer en realistisk tidsplan, som tager højde for alle udfordringer omkring projektet.
Inderhavnsbroen, der skal forbinde Nyhavn og Christianshavn for fodgængere og cyklister, er igen blevet forsinket. Forsinkelsen skyldes problemer med at overholde tidsplanen for stålproduktionen. Seneste melding fra entreprenøren var, at broen ville være klar medio marts 2015, men Valmont SM har nu varslet, at der kommer til at gå yderligere nogle måneder, før broen kan indvies. Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.
- Selv om Inderhavnsbroen er et meget komplekst projekt, som har været ramt af en række udfordringer undervejs, blandt andet pga. Pihl & Søns konkurs, så er det helt uacceptabelt, at den igen er blevet forsinket. Vi forventer, at Valmont SM nu leverer en realistisk tidsplan, som kommer til at holde, og for at sikre os dette sætter vi ind med skærpet overvågning og opfølgning på projektet, siger serviceområdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen Anders Møller.
Valmont SM færdiggør entreprenøropgaven på Inderhavnsbroen efter den oprindelige entreprenør Pihl & Søns konkurs i 2013. Ifølge Københavns Kommune har konkursen allerede medført en væsentlig overskridelse af budget og tidsplan.
- Vi er kede af de fortsatte forsinkelser omkring fremstilling af stålkasser. Omfanget af arbejdet vedrørende de for projektet nødvendige tekniske afklaringer har vist sig at være større end tidligere vurderet, udtaler direktør Claus Bo Jørgensen fra Valmont SM.
Brofagene i havnen er klar
Inderhavnsbroen har desuden været ramt af underdimensionering af armeringen i beton-brofagene, ligesom broens geometri har været behæftet med fejl. Brofagene er nu forstærket med cirka 100 tons ekstra armering.
- Afhjælpningsprojektet vedrørende betonbrofagene forløber planmæssigt. Det betyder, at vi på trods af forsinkelsen kan konstatere en fremdrift i projektet, siger Anders Møller.
Københavns Kommune har netop indviet de to kanalbroer, Trangravsbroen og Proviantbroen, som sammen med Inderhavnsbroen, Cirkelbroen og cykelruten Christianshavnerruten skal binde København bedre sammen for byens bløde trafikanter.