Debat: Forkerte påstande fra Femern a/s
Byggeri | Af Læserbrev fra Ib Lunde Rasmussen, LR Consulting |
Debatindlæg fra LR Consulting: LR Consulting dokumenterer, at beregninger fra Femern a/s er for optimistiske for en fast Femernforbindelse. Dermed afvises de fremførte påstande fra kommunikationsdirektør Ajs Dam fra Femern a/s.
Dagens Byggeri bragte 4. december 2014 en gennemgang af en rapport udarbejdet af LR Consulting, der dokumenterede, at Femern projektet ville lide rentedøden.
I et svar samme dag i Dagens Byggeri afviste Femern a/s analysen fra LR Consulting med ord som "fejl og misforståelser, tal frit plukket fra forskellige kilder" mm. Desværre har vi ikke været opmærksomme på Femern a/s indlæg før nu, hvorfor et svar derfor fremkommer med nogen forsinkelse.
Det kan klart afvises at LR Consultings rapport om Femernprojektets økonomi indeholder forkerte oplysninger og graverende fejl, som fremført af kommunikationsdirektør Ajs Dam fra Femern a/s.
Indledningsvis skal det fremhæves, at det var en fejl, at Folketinget ikke lod udføre et up-dateret rentabilitetsstudie forud for igangsættelse af omfattende aktiviteter som led i projektets implementering. Selv om der fortsat ikke er vedtaget en anlægslov for projektet, skaber de mange igangsatte aktiviteter uro om, hvilket stade projektet befinder sig i.
Historiske data
Femern a/s kritik af LR Consultings rapport om Femernprojektets manglende rentabilitet retter sig mod to vigtige punkter.
Det ene er prognoserne for fremtidig trafik for den planlagte forbindelse og det andet er forståelsen for, hvad kravet til realrente betyder for et projekt, som gennemføres med den danske statskasse som garant.
Historiske data for faktiske overførsler via den eksisterende færgerute kan indhentes hos Scandlines. Ligeledes er der tilgængelige oplysninger om faktiske overførsler på de to konkurrerende ruter fra henholdsvis Malmø og Trelleborg til Travemunde, som trafikken fra alle tre ruter skal passere.
Rentedød i alle tilfælde
Udfordringen er at fastlægge vækstprognoserne efter den faste forbindelses åbning. Desuden skal det skønnes, hvor stor en andel af trafikken Scandlines og de to svenske rederier må forventes at beholde efter en åbning af en fast forbindelse.
Hvad angår priser, er det politisk besluttet, at tarifferne skal være på niveau med de nuværende færgetakster.
For at vise virkningen af et spænd i anvendte forudsætninger har LR Consulting opstillet tre scenarier; et realistisk, et optimistisk og så et meget optimistisk scenarie baseret på en rapport fra 2008. Økonomiberegninger for alle tre scenarier viste, at projektet ville lide rentedøden.
LR Consultings studie blev afsluttet i november 2014 samtidigt med, at Femern a/s offentliggjorde nye reviderede trafikprognoser. Disse er således ikke analyseret i rapporten, men blev behandlet i en pressemeddelelse som udsendtes sammen med rapporten
Uredelig prognose
Den afgørende forskel mellem LR Consultings tre scenarier og de nye prognoser fra Femern a/s er antallet af overførte fuldt betalende personbiler.
I 2013 blev der i henhold til oplysninger modtaget fra Scandlines overført 1.000.000 fuldt betalende biler mellem Rødby og Puttgarten ruten mellem Rødby og Puttgarten. Det svarer til en årsdøgnstrafik på ca 2.700 biler - ikke 4.000 biler - som det fremgår af et andet indlæg om økonomien i Femernprojektet. Det er ikke et tal, der er grebet ud af den blå luft, som Ajs Dam anfører.
I Femern a/s prognoser forudsættes det, at der i 2012 blev overført 1.564.000 fuldt betalende personbiler, eller cirka 4.300 biler pr. årsdøgn. Det oppustede tal forventes herefter at stige til godt 4 millioner fuldt betalende personbiloverførsler i 2035 på årsbasis eller 11.000 biler pr årsdøgn.
I virkelighedens verden har ændrede rejsevaner fået tallet af fuldt betalende personbilsoverførsler til at være faldende siden 2001. Mens der i 2001 blev overført 1.357.000 fuldt betalende personbiler, var tallet som anført faldet med 357.000 frem til år 2013.
Billige flyrejser
Faldet skyldes nok, at flyrejser er blevet mere konkurrencedygtige i forhold til bilrejser, idet bilbenzin er hårdt beskattet, mens flybenzin ikke er pålagt afgifter. Hertil kommer fremkomsten af nye privatejede flyselskaber med nye brændstoføkonomiske fly. Nye afgifter på tyske motorveje fra næste år vil heller ikke fremme langtursrejser i privatbiler.
Det mest realistiske vil være at forvente et fortsat fald i antallet af overførte fuldt betalende privatbiler.
For at være venlig forudsattes det i den realistiske prognose, at tallet af overførte fuldt betalende personbiler ville stabilisere sig på den ene million. For at være endnu mere venlig forudsættes det i de to andre prognoser, at der både ville være årlige stigninger og trafikspring. Helt nye tal viser at antallet af fuldt betalende personbiloverførsler udviser en stabilisering omkring 1 million personbiler.
Bordershoppen trækker
At Scandlines har kompenseret for det faldende antal fuldt betalende personbiler ved at indføre billige bordershoprejser til Puttgarten, som i omfang har nået 500.000 personbiler i 2013, må ikke sammenblandes med trenden for et faldende antal fuldt betalende personbiler.
Bordershop-rejserne indgår naturligvis som en del af tunnelprojektets økonomi med de indtægter de indbringer.
At Femern a/s i sin rapport i november 2014 mener at kunne retfærdiggøre en prognose med en firedobling af personbilrejser ved at henvise til nogle tyske eksperter gør ikke sagen bedre, da de tyske eksperter også arbejder med et forkert udgangspunkt for fuldt betalende personbiloverførsler i 2012.
Strammer skruen
Ajs Dam fra Femern a/s strammer herefter skruen ved at påstå, at LR Consultings rapport fremfører, at trafikken over Femern Bælt generelt skulle være faldende ud over det nævnte fald i antallet af fuldt betalende personbiler siden 2001.
I LR Consultings rapport afsnit 4.3 fremgår det, at antallet af lastbiler er steget fra 274.000 i 2001 til 389.000 i 2013. Det er en stigning på 42 procent over hele perioden, selvom om der midt i perioden var et dyk i 2008 og 2009.
Der regnes generelt i rapporten med en fortsat jævn vækst i lastbiltrafikken på 2,2 procent pr. år, hvor væksten i "scenarie 1" stoppes i 2030, mens den i scenarie 2 og scenarie 3 føres frem til 2046 med trafikspring af variabel størrelse.