Kommuner mangler strategier for OPS
Erhverv | Af Kim Ebbesen |
Der er stor spredning i kommuners brug af offentlig-private samarbejder, viser ny rapport.
Effekterne er positive, og barriererne er få. Alligevel anvender nogle kommuner kun offentlig-privat samarbejde i begrænset omfang. Det viser en ny rapport fra Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde, som har taget temperaturen på fem udvalgte opgaveområder.
Rapporten er baseret på analyser om offentlig-privat samarbejde på fem udvalgte kommunale opgaveområder: Veje, facility management, hjemmepleje, plejecentre og botilbud på det specialiserede socialområde.
Stor spredning
Analysen kommer frem til fem hovedkonklusioner. Kommunerne vurderer, at der er positive effekter ved udbud på de kommunale opgaveområder. I gennemsnit oplever kommunerne positive økonomiske såvel som ikke-økonomiske effekter ved at bruge udbud på de undersøgte kommunale opgaveområder.
Samtidig er der ingen væsentlige barrierer for at inddrage private leverandører i opgaveløsningen i kommunerne. På fire ud af de fem undersøgte opgaveområder kan kommunerne anvende udbud, hvis de vil. Der er generelt et tilfredsstillende leverandørmarked og få eller ingen lovgivningsmæssige barrierer. Kun på det specialiserede socialområde er der konstateret større barrierer, og her anvendes udbud ikke i dag.
Der er desuden en meget stor spredning i kommunernes anvendelse af private leverandører.
- På trods af de positive effekter, og på trods af, at der ikke er egentlige barrierer for at sende opgaver i udbud, er der nogle kommuner, der kun gør brug af private leverandører i meget begrænset omfang, lyder rapporten.
Kommunerne kan forbedre offentligt privat samarbejde gennem et øget strategisk fokus - og ved at inddrage de rette kompetencer, konkluderer den.
- Mange kommuner har ikke klare strategier for at inddrage private leverandører på de analyserede opgaveområder. Eksempelvis gennemføres som oftest for små udbud. Desuden kan der med fordel ske et kompetenceløft i kommunerne i forhold til at arbejde effektivt med udbud af de offentlige opgaver, lyder det i rapporten.
Bestilt af ministeriet
Quartz+Co har, med Rambøll Management Consulting som underleverandør, foretaget analysen i perioden april til oktober 2014. Analysen er bestilt af Finansministeriet.
Det skal understreges, at omdrejningspunktet for analysen har været at undersøge hvornår og under hvilke betingelser, offentlig-privat samarbejde har positive og mindre positive effekter. Fokus har således ikke været at konkludere, om offentlig-privat samarbejde i sig selv er godt eller mindre godt.