Ny analyse: Femernforbindelse giver en samfundsøkonomisk gevinst
Politik | Af Dan Bjerring |
Femern Bælt-forbindelsen vil over en periode på 50 år give et samfundsøkonomisk afkast på 5 procent, viser en ny analyse.
Konsulentvirksomheden Incentive har for Transportministeriet opgjort værdien af en fast forbindelse over Femern Bælt inklusive landanlæg for samfundet, og analysen viser ifølge transportminister Magnus Heunicke (S), at investeringen i den faste forbindelse over Femern Bælt over en periode på 50 år giver det europæiske samfund et samfundsøkonomisk afkast på 5,0 procent:
- Ser vi alene på det danske samfund, får vi næsten samme resultat, konkluderer ministeren, der henviser til, at den faste forbindelse over Femern Bælt er et af de største enkeltstående anlægsprojekter i Danmark:
- På samme måde som Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen markant forkortede rejsetiden og bragte to landsdele og to lande tættere sammen, vil en Femern Bælt-forbindelse bringe Danmark og Skandinavien tættere på Tyskland og resten af Europa, skriver ministeren i en kommentar.
Hurtigere rejse
Han henviser til, at tunnelen under Femern Bælt gør det hurtigere at rejse mellem det østlige Danmark og resten af Europa syd for grænsen. Hvor det i dag tager 45 minutter at krydse bæltet med færge, vil turen med den faste forbindelse tage 10 minutter i personbil, når forbindelsen åbner i slutningen af 2021:
- Det er i sig selv en væsentlig tidsbesparelse. Men lige så vigtigt er det, at man ikke skal bruge tid på at vente på færgen eller køre på et bestemt tidspunkt for at nå en færgeafgang, konkluderes det videre.
I analysen er det forudsat, at prisen for at passere Femern Bælt-forbindelsen i bil eller med lastbil er på niveau med færgen:
- Det betyder, at de rejsende får alle gevinsterne ved at komme hurtigere frem uden at skulle betale mere, end de gør i dag.
Opgraderinger
Samtidig understreges det, at store opgraderinger af jernbanen giver gevinster for rejsende, der ikke krydser grænsen.
Det samlede projekt består nemlig ikke alene af en tunnel under Femern Bælt. Både i Danmark og i Tyskland bliver infrastrukturen, der leder hen til forbindelsen, opgraderet med mindre opgraderinger af veje og store opgraderinger af jernbanen.
I Danmark bliver jernbanen fra Vordingborg til Rødby dobbeltsporet i stedet for enkeltsporet, som i dag. Det sker samtidig med, at jernbanen fra Ringsted til Rødby bliver elektrificeret, og hastigheden bliver hævet til 200 km/t. I Tyskland bliver jernbanen ligeledes opgraderet på strækningen fra Lübeck til Puttgarden.
Dermed bliver det i fremtiden, når de tyske landanlæg er opgraderet, muligt at rejse med tog mellem København og Hamborg på 2,5 time.
En tredjedel af dem, der forventer at benytte Femern Bælt-forbindelsen, er danskere, mens resten er udlændinge. Udlændingene fordeler sig nogenlunde ligeligt på transitrejser igennem Danmark, og rejser, der har udgangspunkt eller destination i Danmark.
160 kilometer kortere
For godstrafikken på bane er forbindelsen i endnu højere grad international. Trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen estimerer således, at 90 procent af godstrafikken på bane er transittrafik til og fra Sverige.
For den del af godstrafikken på bane, som i dag kører via Storebælt, bliver turen 160 kilometer kortere.
Anlægsomkostningerne for forbindelsen og landanlæg i Danmark og Tyskland er i analysen opgjort til 60 milliarder kroner med en samlet gevinst over 50 år på 26 milliarder kroner.
Nettogevinsten skyldes, at de europæere, der bruger forbindelsen, sparer tid og får mulighed for at rejse, når de vil.
Brugerbetalt
Hvis man alene tæller alle gevinster og omkostninger med for Danmark, giver forbindelsen og de tilhørende landanlæg i Danmark en samlet samfundsøkonomisk nettogevinst på 28 milliarder kroner over 50 år. Det svarer til et samfundsøkonomisk afkast på 5,4 procent.
Samtidig vil den faste forbindelse være en god forretning for den danske stat, fordi tunnel og landanlæggene bliver betalt af brugerne, når de benytter den faste forbindelse.
Det understreges ikke mindst, at der er foretaget en række følsomhedsanalyser, der viser, hvor meget de forskellige forudsætninger og beregninger betyder for resultatet:
- I alle følsomhedsanalyserne er Femern Bælt-forbindelsen samfundsøkonomisk rentabel. Samlet set peger analysen altså på, at Femern Bælt-forbindelsen er en god investering for Europa og for det danske samfund, konkluderer transportministeren.