Storebæltstakst bør sænkes generelt
Politik | Af Dan Bjerring |
Brotaksterne udgør en økonomisk barriere, der reducerer konkurrencen i begge retninger. Derfor er der god grund til at justere, mener Dansk Byggeri.
Venstre har med et forslag om at sænke prisen for pendlere, der benytter Storebæltsforbindelsen, med 40 procent, vakt stor opmærksomhed.
Men hvorfor er det kun pendlere, der skal have glæde af lavere brotakster? Brotaksterne rammer nemlig også eksempelvis mindre håndværkervirksomheder fra Fyn og Vestsjælland, der udfører opgaver på den anden side af Storebælt.
Ingen malkeko, tak
Erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, Torben Liborius, mener, at det er positivt at nedsætte taksterne, der udgør en skat på mobilitet:
- Man skal takstfinansiere store anlægsprojekter, så vi kan bygge, udbygge og vedligeholde vores infrastruktur. Men infrastrukturen må aldrig blive en økonomisk malkeko til andre aktiviteter, siger Torben Liborius til Dagens Byggeri.
Skat på mobilitet
Og det er lige netop, hvad der er sket, idet politikerne på Christiansborg fra begge sider af Folketingssalen har accepteret, at taksterne fra Storebælt - altså brugerne - med flere milliarder kroner skal finansiere andre infrastrukturprojekter:
- Det har vi fra Dansk Byggeris side også kritiseret. Når man vil sætte pendlertaksten ned, bør man også se på at reducere takterne for andre passager - helt afgørende også for varekørsel. For håndværkervirksomheder betyder brotaksterne en barriere, der reducerer konkurrencen i begge retninger. Derfor er der god grund til at justere taksterne. Kan man føre penge fra Storebælt til andre områder, som det sker i Finansloven, er det en skat på mobilitet, og det er skadeligt, slutter Torben Liborius, der imødeser, at andre infrastrukturprojekter i fremtiden - Havnetunnel i København og bro ved Frederikssund - bliver brugerfinansieret.