Gang i motorvejsprojekterne
Byggeri | Af Torben Jastram |
Udvidelse af Køge Bugt Motorvejen til otte spor mellem Greve og Solrød og åbning af 2. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4 og Tværvej ved Smørum. Det er højdepunkterne i Vejdirektoratets kalender for 2015, men der er også godt gang i et par jyske motorveje.
2015 bliver endnu et travlt år for Vejdirektoratet, til glæde for de danske trafikanter.
Først og fremmest bliver der noget at se frem til for bilisterne på de sjællandske motorveje. To markante strækninger åbner med adskillige kilometer ny asfalt. Det drejer sig om første etape af udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen til otte spor og anden etape af Frederikssundmotorvejen.
Køge Bugt Motorvejen er i forvejen Danmarks mest trafikerede motorvej med flere end 110.000 bilister i døgnet. Derfor er udvidelsen fra seks til otte spor tiltrængt, siger Vejdirektoratets områdechef for anlæg øst for Storebælt, Erik Stoklund Larsen.
- Vi åbner lige så hurtigt for de nye veje, som det er muligt for os, så de mange tusinde daglige bilister kan få glæde af den nye asfalt, efterhånden som den bliver færdig. Det har haft høj prioritet på Køge Bugt Motorvejen. Vi ved, at det betyder meget for pendlerne, at de ikke skal vente til, at det hele kan åbne på én gang, siger Erik Stoklund Larsen.
Den resterende del af motorvejen til Køge - den anden etape på seks kilometer - forventer Vejdirektoratet at åbne med ekstra spor i 2017.
I det sene efterår 2014 åbnede det nye, store motorvejskryds, der forbinder Frederikssundmotorvejen med Motorring 4 ved Ballerup vest for København, så man her har fået en lille forsmag på, hvad fremtiden bringer.
Til efteråret åbner så hele anden etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4 og Tværvej ved Smørum.
Motorveje på vej i Jylland
I Jylland åbnede etapen på cirka 11 kilometer mellem Hårup og Låsby på Silkeborgmotorvejen så sent som 1. december. I 2015 fortsætter arbejdet med at føre motorvejen ind gennem Silkeborg by og ud på den vestlige side til Funder, hvor den skal lægges sammen med Herningmotorvejen. Strækningen gennem Silkeborg rummer det mest komplekse anlægsarbejde, som for eksempel en tunnel.
Denne sidste etape af Silkeborgmotorvejen åbner dog ikke før 2016, men når den er færdig, kan man køre på motorvej hele vejen fra Aarhus til Herning.
- Vi er nået flot i mål med de 11 kilometer fra Låsby til Hårup, men vi mangler stadig de sidste 18 kilometer, så det gælder om at fortsætte det gode arbejde, siger områdechef for anlæg vest Søren Andersen, Vejdirektoratet.
Starter mod Holstebro
I det midt- og vestjyske er der også gang i et andet stort motorvejsvejprojekt, nemlig Holstebromotorvejen mellem Herning og Holstebro. Denne vestjyske motorvej bliver cirka 40 kilometer lang, når den åbner i henholdsvis 2017 og 2018.
I februar 2015 afsluttes de sidste detailbesigtigelser. Vejdirektoratet har netop indgået kontrakt med entreprenøren M.J. Eriksson, der kommer til at stå for selve anlægsarbejdet på de to første entrepriser. Der forventes første spadestik februar eller marts.
De resterende entrepriser på Holstebromotorvejen udbydes i løbet af 2015.
Broer forstærkes
Derudover arbejder Vejdirektoratet blandt andet landsdækkende på tilslutningsanlæg til eksisterende motorveje, justeringer af vejnettet, så der bliver bedre plads til modulvogntog, og et skibsstødsprojekt, som skal forstærke fire broer, så de bliver bedre beskyttet ved kollisioner med skibe.
Det drejer sig om Aggersundbroen, Limfjordsbroen, Sallingsundbroen og Svendborgsundbroen.