Hele Danmark får gavn af Femernbælt-projektet
Politik | Af Dan Bjerring |
Op mod en trediedel af kontraktsummen for de store kontrakter sendes videre til underleverandører - mange af dem i nærområdet, der omfatter hele Danmark og Nordtyskland.
Transportminister Magnus Heunicke (S) forventer, at de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af en fast Femernforbindelse og en række andre bygge-anlægsprojekter bliver gigantiske. Det fremgår af et svar til Eva Kjer Hansen fra Venstre.
Og det er ikke alene Lolland-Falster, der får gavn af Femernforbindelsen. Også andre dele af landet, herunder Region Syddanmark får øget beskæftigelsen.
Der er tale om investeringer på et par hundrede milliarder kroner de næste mange år i en lang række forskellige projekter, og ministeren henviser til en analyse udarbejdet i 2013 af COWI for Beskæftigelsesministeriet og Arbejdsmarkedsstyrelsen, der konkluderer, at projekterne vil betyde en direkte beskæftigelse på cirka 87.300 mandår fordelt hen over en periode.
55.000 mandeår
I Region Syddanmark vil infrastrukturprojekterne betyde, at der vil blive brug for knap 11.000 mandeår til udførelsen af de pågældende projekter i perioden 2013 til 2022.
En beregning af den direkte og indirekte beskæftigelse af Femernprojektet, som analysefirmaet Copenhagen Economics har gennemført for Femern A/S, viser, at byggeriet af verdens længste sænketunnel vil skabe en beskæftigelse svarende til 55.000 mandeår.
Heraf ligger de 25.000 mandeår hos hovedentreprenørerne på byggepladserne på og omkring Femern Bælt, mens 30.000 mandeår er indirekte beskæftigelse hos de mange underleverandører:
- Disse skøn er i sagens natur behæftet med usikkerhed, konstaterer ministeren.
Konkrete opgaver
Men der henvises til erfaringerne fra de store anlægsprojekter på Storebæltsforbindelsen og
Øresundsforbindelsen, der viser, at op mod en trediedel af kontraktsummen for de store kontrakter sendes videre til underleverandører, mange af dem i nærområdet, der i den forbindelse omfatter hele Danmark og Nordtyskland:
- For at sikre at danske virksomheder får del i beskæftigelsen, har Femern A/S udarbejdet en vejledning til potentielle underleverandører. Vejledningen beskriver de konkrete opgaver, som kan være relevante for underleverandørerne. Det kan for eksempel være inden for stål- og svejsearbejde, levering af maritimt materiel eller tjenester inden for vagtvirksomhed og catering mm. Med vejledningen kan de mindre og mellemstore virksomheder danne sig et overblik over deres muligheder, og samtidig får de direkte kontaktinformation til de store internationale hovedentreprenørkonsortier, der er i gang med at udarbejde tilbud til Femern A/S, oplyser Magnus Heunicke.
500 deltog
Derudover har Femern A/S sammen med Femern Belt Development og Dansk Industris lokalafdelinger holdt en række informationsmøder fordelt over hele landet med særlig særlig fokus på at videregive information om de konkrete opgaver, som kan være relevante for underleverandører til tunnelbyggeriet. Omkring 500 danske virksomheder deltog i møderne, heraf cirka 150 i alt i Padborg og Odense.
Foruden de beskæftigelsesmæssige effekter vil etableringen af Femern Bælt-projektet i driftsfasen skabe fordele for Region Syddanmark. Forbindelsen ventes at frigive banekapacitet som følge af, at Femern Bælt-forbindelsen vil fjerne en del banegods, der er i transit gennem Region Syddanmark.
Stort engagement
Dette ventes at give mere plads til passagertog og dermed bedre service til togpassagererne i blandt andet landsdelstrafikken mellem Øst- og Vestdanmark. Derudover vil forbindelsen skabe et øget fokus på de dansk-tyske relationer og dermed fokus på emner af fælles interesse for Østdanmark og Region Syddanmark.
- Det afspejler sig blandt andet i det store engagement i grænseregionen for at udnytte de muligheder, som projektet medfører og arbejde for et tættere økonomisk, kulturelt og politisk grænseoverskridende samarbejde. Et eksempel er etablering af ét fælles Interreg V-program for den kommende programperiode omfattende hele Slesvig-Holsten, Region Syddanmark og Region Sjælland, slutter Magnus Heunicke.