Novotel-hotel skaber nye standarder for indretning
Arkitektur | Af Sam Eichblatt |
Den britiske indretningsarkitekt Anna Keen har skabt en unik løsning i nyt New Zealand hotel.
Anna Keens introduktion til arkitekturverdenen i London var en rigtig ilddåb. En af hendes teams første opgaver, efter at hun var blevet ansat hos interiørfirmaet Radiate Design, som arbejder med store projekter, var et ambitiøst projekt, hvor Aon Insurances kontor i Sydney og Melbourne skulle ryddes helt og renoveres. De var førsteklasses ejendomme med et samlet areal på 21.000 kvadratmeter fordelt imellem sig.
- På grund af den traditionelle rivalisering mellem de to byer var vi nødt til at tænke kreativt i forhold til kontorbygningerne. Det alene gjorde projektet interessant. Vi var nødt til at gøre de to bygninger forskellige fra hinanden, mens de ansatte stadig skulle føle, at de arbejdede i en Aon bygning, siger hun.
Integration af indre og ydre
Hendes arbejde med interiørdesign hos Warren og Mahoney's har for nyligt afsløret, at Novotel på ingen måde var en mindre bedrift. Keen arbejdede på et komplet designprogram for det 263 værelses store hotel, som integrerede design af interiøret og bygningens ydre udseende til et enkelt og samlet budskab.
Det nye hotel er et produkt af nogle unikke forudsætninger. De tre kunder bag projektet var Auckland Lufthavn, Accor Hotel Group og Tainui Group, som er den kommercielle forgrening af Waikato-Tainui, som sammen med en fond ejer 70 % af aktierne i selskabet Waikato River. Waikatos motto lyder: "En flod af hundrede høvdinge, ved hvert hjørne en høvding." Projektet skulle forankres dybt i New Zealands oprindelige kultur.
Symboldesign
Løsningen fra Warren og Mahoney var at visualisere hotellet som en slags indgang til landet ved at inkorporere særegne New Zealandske materialer og motiver i bygningen, som symboliserer Tainui wakas rejse og ankomst til havnen i Manukau for 800 år siden.
Et hotel i en lufthavn kræver selvfølgelig en helt anden tilgang end et tilsvarende i byen eller på landet - kunderne ønsker ikke at blive et med omgivelserne: De vil have et rart sted at spise og et stille sted at sove.
Resultatet er, siger Warren og Mahoneys hovedarkitekt Jonathan Hewlett, at dette er et firestjernet hotel med femstjernede publikumsområder. De tre nedre niveauer indeholder ankomst- og spiseområder på første etage, en mezzaninetage med konferencerum og administrative kontorer på første, og hovedrum og bestyrelseslokale på anden etage.
På stueplan er gulvområdet blevet delt i to, med den ene side dedikeret til køkkenet, varelevering, opbevaring og receptionens bagvedliggende kontorer på østsiden, og med restaurant, bar, kundebetjening og lobbyområde mod vest i retning mod solen. Den vigtigste detalje i dette område er dets åbne dimensioner. Her er dobbelt så højt til loftet, og så er rummet domineret af en central ?levende væg? bestående af lokale planter.
Intime miljøer
Det ekspansive område er blevet bragt ned til menneskelig størrelse ved at inddele området i mindre mere intime rum indrettet med møbler. Restauranten har plads til 150 gæster. Der er båse til grupper, borde til en med pænt skjulte tv-paneler til den enlige businessrejsende. I den fjerneste ende findes et spiseområde, som kan afskærmes bag en metalskærm bestående af seks meter høje drejelige søjler med indlagte akrylpaneler, med et patiki (rødspætte) mønster, som refererer til rigdommen af fisk i havnen i Manukau.
Effekten er, siger Keen, at simulere fisks bevægelser gennem vand. Hendes hold har også skabt tapetet, et digitalt print af et tawablad, som er gentaget gennem hotellet i tekstilerne og som prints på glas. Et andet af Keens aftryk er det digitale print af jernsand fra et fotografi, som er indvundet og forvandlet til et skræddersyet tæppemønster - hvis enestående effekt kan ses til fulde på mezzaninetagen.
Levende væg
FSC certificeret Southland ahorn og bøg blev benyttet til hele hotellet, ved snedkerarbejdet, møblerne og i loftspanelerne, ligesom det er brugt til de solide vægpaneler, som i publikumsområderne næsten gør serviceindgangene usynlige. Den levende væg skjuler til gengæld barens baglokale og vinlager.
Men det hele handler ikke kun om natur. Møbler fra lokale moderne designere som Fletcher Vaughan, Simon James og Ed Cruikshank er også blevet brugt i publikumsområderne, blandt andet sammen med en dramatisk 7.4 meter høj spiraltrappe i sort stål. Trappen forbinder de tre etager og står som modspil til patiki væggen i den anden ende af lobbyen.
- Vi oplever, at gæsterne bruger megen tid hernede, siger Hewlett.
Accor-brand
Mens Keen havde frihed til at sætte sit aftryk på næsten alting, er hotellet stadig en del af Accor-kæden med virksomhedens brand og kendetegn, som er dikteret fra hovedkontoret i Paris. Derfor er værelserne hovedsageligt alle modulære, designet af David Forbes, som arbejder på tværs af alle Accors 14 brands.
- Vi har arbejdet med alt op til denne linje, siger Keen, og peger på det område, hvor hendes holds specialdesignede hall-tæppe slutter og værelserne begynder.
Så selvom nogle elementer er tilpasset til at give et New Zealandsk touch - ligesom materialet, paletten og aftrykkene af toi toi brugt til Forbes varemærke, de indrammede sengehoveder - så er værelserne i alle henseender et standardiseret produkt kalibreret til at reflektere det firestjernede Novotel brand.
Det er et afgørende element, når det kommer til at tiltrække internationale rejsende, hvoraf mange forståeligt nok ikke har lyst til at tage et eventyrligt sats på et ukendt selvstændigt hotel, når de lander sent om natten efter en langdistanceflyvning.
Kube-opbygning
Hvert værelse er designet ud fra skabelon på 26 kvm., eller 52 kvm. for de seks suiter. Dimensioner som har dikteret geometrien for resten af bygningen. For eksempel har bestyrelseslokalerne på mezzaninetagen samme mål som standardværelserne. Lufthavnen tillod en maksimalhøjde på 47 m., hvilket resulterede i en snæver bygning med en relativt smal grundplan på 18 gange 70 meter.
Det der gør Novotel specielt, er Warren og Mahoneys sans for hver eneste detalje udenfor værelserne.
- Det var fantastisk at lave en integreret udsmykning, siger Keen.
- Det var min første komplette opgave, og vi havde ideer lige fra begyndelsen. Det resulterede i en konsistens i detaljerne lige fra bygningen selv ned til gulvtæppet og afskærmningen - selv til tekanderne. Jeg mener, hvor ofte får du mulighed for at gøre det?