Jernbanebyggeri giver stor ekstraregning til vandværker
Politik | Af Dan Bjerring |
Gæsteprincip har siden 1930'erne være den gældende retstilstand for ledninger i vejareal.
Flere vandværker er kommet i økonomisk klemme på grund af anlægget af den nye jernbanelinie mellem København og Ringsted, og de har ikke udsigt til, at Banedanmark eller staten yder dem erstatning. Det fremgår af et svar fra transportminister Magnus Heunicke (S) til Folketingets Transportudvalg.
Det er blandt andre Fjellebro Vandværk ved Ringsted, der har måttet betale dyrt for det såkaldte "gæsteprincip". Det fremgår nemlig af anlægsloven, at omkostningerne til omlægning af ledninger, som ligger på "gæsteprincippet", skal betales af ledningsejerne. Det er fastslået som princip i en Højesteretsdom fra 2009.
Må ikke kompensere
Det betyder i praksis, at det er de lokale vandværker, der skal betale for omlægning af vandledninger, som krydser de steder, hvor jernbanen skal anlægges, selv om de ikke har haft indflydelse på beslutningen, og de pågældende vandledninger har ligger der i årtier.
Banedanmark ikke har beføjelse til at kompensere ledningsejere for de økonomiske konsekvenser af gæsteprincippet. Til gengæld vil ledningsejerne fremover omkostningsfrit kunne have dem liggende, selv om det er Banedanmark, der nu ejer jorden.
- Tankerne bag gæsteprincippet fandt vej til en række domme fra 1930'erne, og gæsteprincippet har siden dengang være den gældende retstilstand for ledninger i vejareal, oplyser ministeren, der erkender, at der både er ulemper og fordele ved gæsteprincippet.
Fattig trøst
- Det har været kendt siden 1930'erne. Til eksempel har Fjellebro Vandværk haft deres ledninger liggende gratis langs vejnettet siden 1965. Der kommer dog nu en udgift til flytning af ledningerne som følge af anlægget af den nye bane, men denne udgift bør ses i forhold til den lange periode, hvor ledningerne har ligget omkostningsfrit langs vejen, slutter Magnus Heunicke.