Økonom: Dårlig økonomi i Femern-projekt
Politik | Af Dan Bjerring |
Femern A/S anklages for at "skrue op for trafikprognoserne", så projektet bliver rentabelt. Økonom mener, at Femern A/S "regner baglæns".
Fra flere og flere sider sættes der alvorlige spørgsmålstegn ved de trafikprognoser, der ligger til grund for politikernes beslutning om en fast forbindelse under Femernbælt
I sommer var det den tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen, der i en hel bog pegede på, at Femern-projektet hviler på et usikkert økonomisk grundlag, og at gamle prognoser og forkerte forudsætninger giver et alt for optimistisk billede af den økonomiske model for den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland.
Hans kritik er siden støttet af flere trafikeksperter, og senest har økonomen Ib Lunde Rasmussen fra LR Consulting udarbejdet en rapport, der påviser, at det eneste sikre ved Femernforbindelsen er, at den kommer til at lide rentedøden.
Ingen vej tilbage
Det forventes, at transportminister Magnus Heunicke (S) allerede i begyndelsen af 2015 fremlægger en anlægslov for projektet til godkendelse i Folketinget. Er den vedtaget, er der ingen vej tilbage.
Ib Lunde Rasmussens evaluering omfatter tre alternativer - et realistisk, et optimistisk og så et baseret på, hvad der på udarbejdelsestidspunktet måtte antages at være Femern A/S' anvendte antagelse.
Konklusionen af evalueringen er, at ingen af de tre alternativer er levedygtige. Alle vil lide rentedøden i forskelligt tempo.
Regner baglæns
Ifølge Ib Lunde Rassmussen har Femern A/S "skruet op for trafikprognoserne, så projektet bliver rentabelt". Han anklager direkte Femern A/S for at "regne baglæns".
- Der er ikke den store afgørende forskel i prognoserne for lastbiloverførsler, bortset fra at Femern A/S opererer med en tarif for lastbiler som er cirka 10 procent højere, end hvad der rent faktisk opkræves i dag. LR Consulting baserer indtægterne på 1.800 kroner pr. overført lastbil, mens Femern A/S antager, at tariffen er 2.059 kroner. Jernbanedelens prognoser spiller ikke nogen større rolle for projektets rentabilitet, da jernbanebetalingen er sat meget lavt. Måske ud fra en antagelse om, at projektet skal betales af personbilerne, siger Ib Lunde Rasmussen til Dagens Byggeri.
Firedobbelte prognosetal
For at gøre projektet rentabelt har det ifølge "opponenten" været nødvendigt for Femern A/S at anvende et prognosetal for personbiloverførsler i 2046 på 4,6 millioner enheder, mens det faktiske tal i 2013 kun er 1 million. Altså mere end fire gange så mange som i dag.
Femern A/S opererer med et antal overførte personbiler på 1.538.000 i 2013, mens LR Consulting anvender et antal på 1.000.000. Forskellen skyldes at Femern A/S medregner 538.000 personbiloverførsler, der har som formål at handle i bordershoppen i Puttgarten. Sådanne billetter sælges til kraftigt nedsat pris, men kræver at bilen returnerer samme dag. Og det har altså været tilfældet i 538.000 tilfælde.
Antallet af ferierejsende biler er faldet med 357.000 fra 2001 til 2013, men faldet er blevet kompenseret af, at Scandlines har brugt den ledige kapacitet til at tilbyde billige billetter til bordershop besøg i havnen i Puttgarten, som alternativ til at afgiftsplagede danskere kørte over grænsen ved Flensborg.
Manipulerede prognoser
- Der bliver manipuleret med de seneste prognoser. Det er helt uansvarligt, som Femerns A/S gør, at betragte bordershop segmentet som en del af de fuldt betalende ferierejsende. Herved fås dels en for høj indkomst og dels en misvisende fortolkning af trenden for langtursferierejsende i egen bil. Samtidig er det helt tydeligt, at mange danske ferierejsende i dag på grund af faldende billetpriser vælger at flyve til en destination. hvor de så lejer en bil, forklarer Ib Lunde Rasmussen.
I LR Consultings "realistiske prognose" er det antaget, at faldet i ferierejsende biler via Rødby Puttgarten vil stabilisere sig på niveauet for i dag, selvom det lige så godt kunne fortsætte det fald, der er registreret de sidste 13 år.
Da hver personbilsoverførsel antages at betale 477 kroner pr. enkeltrejse svarer prognoseforskelle til en indtægtsforskel på 257 millioner kroner i 2013 stigende til 1.747 millioner kroner i prognosens slutår 2047.
- Femern A/S er kommet til samme konklusion, som jeg, at projektet ikke er rentabelt. Og så har man ændret på tallene for at få projektet til at blive rentabelt, siger Ib Lunde Ramussen til Dagens Byggeri.