Ikke brug for en ny fjordforbindelse i Randers
Politik | Af Dan Bjerring |
Transportminister Magnus Heunicke vurderer, at der, trods Randers Kommunes ønsker, ikke er et særskilt behov på statsvejsnettet for en ny fjordforbindelse.
Randers Kommune gennemførte i 2008 en række analyser for en østlig Randers Fjord forbindelse, der skulle kunne brugerfinansieres, ligesom det sker for den kommende bro ved Frederikssund over Roskilde Fjord.
Analysen beskriver flere scenarier med forskellige forudsætninger om takster på Randers Bro og en ny fjordforbindelse. Med en takst på 12 kroner for personbiler og 25 kroner for lastbiler på en ny fjordforbindelse og uden takst på Randers Bro viser analysen, at tilbagebetalingstiden for projektet vil overskride 40 år.
Indskud
Hvis en ny fjordforbindelse skal tilbagebetales på 40 år, vil det ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) - afhængig af renten og anlægsøkonomien - kræve et indskud på 460-820 millioner kroner, hvis strækningen Hadsundvej-Hobrovej og vej- og brovedligeholdelse inkluderes i projektet. Uden anlæg af Hadsundvej-Hobrovej og uden medregning af vej- og brovedligeholdelse vil det nødvendige indskud være på 290-500 millioner kroner.
Tilstrækkelig kapacitet
I forhold til statsvejene i Randers Kommune er det Vejdirektoratets vurdering, at statsvejsnettet med de seneste års tiltag med anlæg af motortrafikvejen mellem rute E45, Sønder Borup, og rute 16/21 ved Assentoft vil være velfungerende og have tilstrækkelig kapacitet til at afvikle trafikken omkring Randers i de kommende år:
- Der vurderes således ikke at være et særskilt behov på statsvejsnettet for en ny fjordforbindelse, oplyser transportministeren.
Ikke sammenlignelige
Ved den kommende fjordforbindelse ved Frederikssund er der gennemført en lignende analyse, der forudsætter en takst på 14 kroner for personbiler og 41 kroner for lastbiler.
Her er forudsat et indskud på cirka 660 millioner kroner for at reducere tilbagebetalingstiden til 40 år:
- Generelt er der en lavere detaljeringsgrad i projektmaterialet for en ny Randers Fjord forbindelse end i projektmaterialet for en ny fjordforbindelse ved Frederikssund. Forudsætningerne for de to analyser vurderes ikke at være direkte sammenlignelige. Det kan i øvrigt oplyses, at Randers Kommune, der har ejerskab til projektet, har iværksat en supplerende analyse med henblik på at billiggøre projektet. Vejdirektoratet bistår kommunen i analysearbejdet, slutter Magnus Heunicke.