Rapport om Kattegatbro igen i syltekrukken
Politik | Af Dan Bjerring |
Transportministeren har atter udsat offentliggørelse af analyse, der var ventet færdig i 2012.
Noget tyder på, at enten er regeringen ved at sylte den strategiske analyse af en fast forbindelse over Kattegat, eller også er der opstået ualmindelig mange problemer med udarbejdelsen af analysen, som skulle have været færdig i efteråret 2012.
Senest har transportminister Magnus Heunicke (S) sendt partierne bag forliget om den grønne trafikpolitik et notat, hvoraf det fremgår, at rapporten endnu en gang er forsinket.
Han oplyser, at det har været vanskeligere end forudset at konkludere på baggrund af analysen, og at det "skaber nogle faglige udfordringer i forbindelse med de trafikale analyser af en Kattegatforbindelse".
Ikke fagligt forsvarligt
- De faglige udfordringer betyder, at det i fællesskab med DTU Transport vurderes ikke at være fagligt forsvarligt at gennemføre en afrapportering på den forrige version af Landstrafikmodellen. Kattegatforbindelsen bliver i stedet genberegnet på en opdateret version af modellen, oplyser ministeren, der meddeler, at genberegningerne betyder, at det "desværre ikke længere er realistisk at afrapportere en kvalitetssikret strategisk analyse i 2. halvår 2014":
- Jeg har derfor, for at sikre at fagligheden står mål med analysens vigtighed, besluttet at udskyde afrapporteringen, lyder budskabet.
Relevant syltekrukke
Dagens Byggeri har spurgt Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, om den endnu en gang forsinkede rapport er et godt eksempel på, hvorfor der er malet et billede af en syltekrukke under Folketingets udvalgstavle, og han er ikke i tvivl:
- Man kan godt forestille sig, at den er relevant i denne sammenhæng. Allerede i 2010 erkendte vi, at der er behov for at udarbejde en meget omfattende analyse, der én gang for alle skal fortælle os, om en mulig Kattegatforbindelse er fremtidens løsning for at sikre forbindelsen mellem Øst- og Vestdanmark, når kapaciteten på Storebælt slipper op. Analysen skulle være klar i 2012, men nu har vi så fået et brev om, at den er udsat igen-igen. Det undrer vi os meget over, fordi et af argumenterne er, at den såkaldte Landstrafikmodel ikke er færdig. Men den Landstrafikmodel, der ikke er færdig, kunne man godt bruge sidste år, da man skulle finde på argumenter for Togfonden.dk, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.
Ikke bekvemt
Kristian Pihl Lorentzen understreger, at det ikke vil være bekvemt for regeringen, hvis analysen viser, at der ikke vil komme til at køre ret mange tog mellem Århus-Odense og København, hvis der etableres en Kattegatforbindelse:
- Så vil togene i stedet køre direkte mellem Århus og København. Det kommer kun til at tage godt en time, og så vil mange af Togfondens milliarder være spildt. Den debat tror jeg ikke, at regeringen er interesseret i på denne side af et folketingsvalg. Men frem for alt vil vi gerne have rapporten på bordet som grundlag for en seriøs debat, om det er muligt at bygge en fast Kattegatforbindelse. Samtidig vil økonomien i en Kattegatforbindelse være en anden, hvis man eksempelvis investerede 20 af Togfondens milliarder i en fast forbindelse over Kattegat, siger Kristian Pihl Lorentzen videre.
Visionært
Han erkender, at der indtil videre mangler substans i debatten om en Kattegatforbindelse, som han kalder visionær:
- Men inden man beslutter sig for et sådant projekt til over 100 milliarder kroner, skal man være på meget sikker grund. Det er selvfølgelig ubekvemt for nogen, hvis der kommer en analyse, som viser, at der ikke er ret meget effekt af Togfonden, hvis der også kommer en fast Kattegatforbindelse, som man ikke mindst håber stærkt på i Århusområdet. En Kattegatforbindelse giver et helt andet perspektiv i sammenhængen mellem Øst- og Vestdanmark, siger Kristian Pihl Lorentzen, der foretrækker en officiel rapport udarbejdet af staten i stedet for de rapporter/partsindlæg om den faste forbindelse, der blandt andet er udarbejdet af Kattegatkomiteen, og som viser, at der er store fordele knyttet til at knytte Danmark stærkere sammen.