Staten kan lægge sten i vejen for færgedrift
Politik | Af Dan Bjerring |
Vejforbindelse bevares til fortsat færgedrift mellem Rødby og Femern, men det er ikke afgjort om det bliver som motorvej.
I dag er der motorvej direkte til færgehavnen i Rødbyhavn. Men hvad sker der, når Femerntunnellen engang er færdigbygget?
Mange vil måske hævde, at så bliver den nuværende adgang overflødig, men det er der flere meninger om, idet Scandlines forventes at fortsætte færdriften mellem Rødby og Puttgarden, selv om der ligger en tunnel. De vil erklære benhård konkurrence om person og godstrafik.
Men ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) er det kun i projekteringen af kyst til kyst- projektet forudsat, at der "opretholdes en vejadgang til færgehavnen i Rødbyhavn".
Det betyder altså i praksis, at staten ved at nedprioritere den nuværende vejføring kan lægge hindringer i vejen for en færgedrift.
Alternative udformninger
Om det sker, ved man først i forbindelse med den kommende vedtagelse af anlægsloven, men det fremgår af transportministerens svar til Henning Hyllested fra Enhedslisten, at Femern A/S har undersøgt "alternative udformninger af tilslutningsanlægget":
- For så vidt angår vejadgangen til Puttgarden, er det de tyske myndigheder, der har ansvaret, idet vejadgangen er beliggende på den side af grænsefladen, der i henhold til den dansk-tyske traktat om Femern Bælt-forbindelsen hører under de tyske myndigheder. I det konkrete tilfælde er det delstaten Slesvig-Holsten, som er ansvarlig for dimensioneringen af vejadgangen, meddeler Magnus Heunicke.