225 meter lang stationsbro over motorvej
Arkitektur | Af Torben Jastram |
Køge Nord Station bliver et trafikalt center og hot-spot for hele hovedstadsområdet, midt i det unikke kryds, hvor højhastighedstog, lokaltog og motorvej mødes.
Projektkonkurrencen om Køge Nord Station blev afgjort fredag, og vinderne er COBE, DISSING+WEITLING og COWI. Teamet har skabt et markant vartegn for grøn mobilitet i hovedstadsregionen. Hovedgrebet er en bro, der binder Danmarks mest trafikerede motorvejsstrækning, Køge Bugt Motorvejen, sammen med den eksisterende S-togslinje og den planlagte, dobbeltsporede jernbane for højhastighedstog mellem København og Ringsted.
Det bliver en ny port til København for de 90.000 dagligt passerende, og et vigtigt skridt på vejen for de på sigt over 8.000 daglige brugere.
- Gangbroen er en flot, enkel og 225 meter lang stålkonstruktion med en let overbygning. Den spænder over Køge Bugt Motorvejen med et enkelt greb og er udviklet med stort hensyn til at sikre bedst mulig trafikafvikling både på motorvejen, S-banen og højhastighedsbanen. Broen skal udføres på relativt kort tid hen over vinteren 2016/2017, og derfor har vi valgt en konstruktion af præfabrikerede stålelementer, som kan køres direkte til brostedet og løftes på plads. Det er en konstruktionstype, vi har meget succesfuld erfaring med, siger Jens Sandager Jensen, Vice President, Bridges Scandinavia hos COWI.
Panoramaprojekt
En lukket sydfacade skærmer for det direkte sollys, og en åben nordfacade giver udsigt. Her møder stationens brugere hver dag et fantastisk 180 graders panorama over kulturlandskabet og de dynamiske linjer fra de befærdede trafikårer. Udsigten kan nydes både stående, gående eller bekvemt siddende på det langsgående møbel indbygget i den sydvendte væg.
Omkring broen og stationen former forpladser og stiforløb sig efter det flow af mennesker, der skal bevæge sig igennem stationen. Afstandene minimeres og pladserne gøres overskuelige, så der skabes et naturligt flow på gangstierne.
Broens indre rum er varmt og inviterende i materialevalg. Foret med trælameller bliver det et indbydende møbel, som hilser folk velkommen og giver en taktil oplevelse i en strømlinet hverdag. Udvendigt er valgt perforede galvaniserede sinusstålplader, der giver en dybde til facadeudtrykket og spiller sammen med materialeholdningerne fra stedets infrastrukturelle anlæg.
Den internationale projektkonkurrence blev afviklet i sommeren 2014 og afgjort i november 2014. Ud over det vindende team deltog yderligere tre teams med blandt andet Kengo Kuma & Associates (JP), Gottlieb Paludan Architects (DK) og Arep Ville (F). Projektet forventes at stå klar til ibrugtagning i slutningen af 2018.