Aarsleff tager hul på Afrika-eventyr
Byggeri | Af Maria Hesselvig Lange |
Aarhus-virksomheden Per Aarsleff A/S har vundet styringsentreprisen på konstruktionen af et stort jernbaneanlæg i Etiopien.
Per Aarsleff A/S har indgået kontrakt med det tyrkiske selskab Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi A.S. på udførelse af en del af et større jernbaneprojekt i Etiopien. Det oplyser Aarsleff på sin hjemmeside.
I Aarsleffs styringsentreprise indgår planlægning, logistik, indkøb og tilsyn på en delstrækning af den i alt 400 kilometer lange jernbanestrækning mellem Awash og Weldia i Etiopien.
Arbejdet går i gang med det samme og forventes gennemført i løbet af de kommende 30 måneder.
Ifølge Børsen skal Per Aarsleff have 10-15 ansatte til at styre konstruktionen i Etiopien, hvor det tyrkiske selskab Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi skal udføre den største del af det praktiske arbejde sammen med en række danske underleverandører.
Projektet er finansieret med hjælp fra EKF (Eksport Kredit Fonden), der ifølge Børsen stiller en garanti på 1,1 milliard kroner til jernbaneprojektet, hvoraf cirka 75 procent dækker Per Aarsleffs deltagelse, mens resten går til italienske underleverandører af kabler og skinner.
Udfordrende marked
Selvom det er Per Aarsleffs første jernbaneordre udenfor det danske marked, holder Per Aarsleffs direktør, Lars M. Carlsen, sig noget tilbageholdende overfor at drømme om for store Afrika-eventyr. Til Børsen siger han:
- Først når vi har set på erfaringerne fra dette projekt, kan vi bedømme, om udfaldet bliver så positivt, at vi vil prøve med andre jernbaneprojekter. Men hidtil har det været åbenlyst, at når kinesiske entreprenører er med i budrunden, så er de for billige til, at vi kan være med.
Aarsleff arbejder i forvejen på større infrastrukturprojekter i Mozambique og Tanzania.