EnergiMidt afviser urent trav
Politik | Af Dan Bjerring |
Privat kunderådgivning er ifølge EnergiMidt ikke i fokus i Energihandlingsplanen, fordi "det er suverænt den dyreste form for besparelser".
EnergiMidt afviser over for Dagens Byggeri at være på gale veje med den indgåede aftale mellem energiselskabet, Skive Kommune og lokale håndværkere:
- Projektet handler om at få private boliger i Skive i gang med at lave energibesparelser. En af de ting, der gør projektet interessant for borgerne, er, at det er gratis at få besøg af en energikonsulent på ingeniørniveau, som kan rådgive uvildigt på både varmeanlæg og klimaskærm. En vigtig del af konceptet er, at borgeren ikke skal betale for at få besøg af en energikonsulent, og dette skal derfor finansieres på en anden måde. EnergiMidt opstarter processen og tilbyder borgeren at få to tilbud på samme opgave. Energikonsulenten sikrer, at det sker ved at have aftaler med lokale håndværkere - både for at sikre, at det er så nemt som muligt for borgeren at komme i gang og for at fremme brugen af lokale håndværkere, da det er i Skive Kommunes interesse at sikre arbejdspladser i kommunen, siger forretningschef i EnergiMidt på energiområdet Jørgen Due Thomsen.
Projektets succesrate
Ifølge EnergiMidt er projektet med til at sikre, at der reelt sker noget i boligsektoren, hvor 40 procent af det samlede energiforbrug anvendes, og "det er svært at få borgerne i gang med at foretage energibesparende renoveringer af deres bolig":
- Projektets forventede succesrate er, at 20 procent tager imod tilbuddet om et energitjek, og 50 procent investerer 74.000 kroner i energiforbedringer. Det er ikke meningen, at håndværkeren skal lægge EnergiMidts honorar oven i tilbuddet til kunden. EnergiMidt gør forarbejdet for håndværkeren og skaffer ham et salgslead, hvilket frigiver hans tid til at udføre andre opgaver. Han vil i princippet tage sig betalt for et stykke arbejde, han reelt ikke udfører, hvis han sender regningen videre til kunden. Uden aftalen med EnergiMidt skal han selv være opsøgende eller afvente, at kunderne henvender sig, og han skal gøre et stykke forarbejde hos kunden, der gør ham i stand til at afgive et tilbud, siger Jørgen Due Thomsen videre.
Regningen deles
Han understreger, at EnergiMidts koncept går ud på, at indsamle viden til håndværkeren og formidle kontakten til kunden:
- Regningen bliver delt mellem os og kunden. Håndværkeren har teoretisk set samme omsætning på den enkelte kunde men væsentlig flere opgaver i ordrebogen. Kontrakten, Dagens Byggeri henviser til i en tidligere artikel, er et tidligt udkast, der er sendt som forhandlingsoplæg til én tømrermester, som først var meget interesseret og efterfølgende ændrede mening uden at ønske at forhandle yderligere. De andre håndværkere vi har været i dialog med, kan fint se deres forretningsmuligheder i vores set-up. Vi har indgået samarbejdsaftaler med flere lokale tømrerfirmaer og er i øvrigt i dialog med Dansk Byggeri, da denne form for projekt endnu er nyt for os, siger Jørgen Due Thomsen.
Dyreste besparelser
Han noterer også, at med hensyn til energihandlingsplanen, er det et område, som bliver benchmarked. Det betyder, at privat kunderådgivning ikke er i fokus, da det er suverænt den dyreste form for besparelser:
- Derfor arbejdes der generelt med at finde nye forretningsmodeller for netop denne sektor. Nøjagtig det samme ser vi fra eksempelvis HusetsEnergi (Scanenergi), som finansieres via kommunerne. Der står ingen steder i vores kontrakter, at kunden skal aflevere sin besparelse til os eller håndværkeren. Det står kunden frit for at sælge sin besparelser, hvor han vil. EnergiMidt agerer som enhver anden rådgivende ingeniørvirksomhed på kommercielle vilkår, slutter Jørgen Due Thomsen.