Byliv boostes ved nye metrostationer
Arkitektur | Af Torben Jastram |
Københavnerne kan se frem til bedre byliv ved de kommende metrostationer på Cityringens strækning.
Pladserne ved de nye metrostationer skal være attraktive byrum for områdets beboere og ikke blot beregnet som gennemgangssteder for metropassagererne, som man kender det fra mange af de eksisterende metrostationer. Derfor er de nye byrum er udviklet i tæt dialog med københavnerne.
I Københavns Kommunes budget for 2015 blev afsat 36 mio. kr., så flere af de lokale ønsker kunne realiseres.
- Når den nye Cityring står klar, vil den binde byen bedre sammen og sikre, at københavnerne nemt og hurtigt kan komme rundt i byen. Men vi skal også sikre, at de nye byrum ved metrostationerne bliver en gevinst for beboerne i bydelen. Derfor har Enhedslisten sikret penge til toiletter, træer og bænke ved de byrum, der trænger til et løft, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).
Toiletter og bænke
I alt får Cityringen 14 stationer i København, mens der kommer tre stationer på Frederiksberg. Ved syv af metrostationerne i København er der ikke i forvejen offentlige toiletter i umiddelbar nærhed af de nye byrum. Med de afsatte midler kommer der nu offentlige handicaptoiletter ved Marmorkirken, Poul Henningens Plads, Vibenhus Runddel, Skjolds Plads, Nørrebro Station, Nørrebros Runddel og Nuuks plads.
Ved tre andre metrostationer bliver der plantet større træer end oprindeligt planlagt. Det er ved Trianglen, Skjolds Plads og Nørrebro Station.
- Træer betyder meget for københavnerne og deres oplevelse af byen. Størrelsen på træerne har stor betydning for om et byrum bliver oplevet som grønt, og om træerne tiltrækker fugle og dermed bidrager til en naturoplevelse i byen, siger Morten Kabell.
Mangfoldighed sikres
Endelig sikrer de ekstra penge bænke ved byrummene på Enghave Plads og på Rådhuspladsen. På Enghave Plads, der før metrobyggeriet var kendt for at rumme alt fra øldrikkere til børnefamilier, skal nye specialdesignede røde bænke sikre, at pladsen igen bliver et mangfoldigt samlingssted for bydelen.
På Rådhuspladsen skal runde bænke sikre, at flere får lyst til at opholde sig på byens mest centrale og kendte plads. På den måde kommer områderne omkring metroen også til at underbygge Københavns strategi om at få flere til at opholde sig længere i byens rum og at skabe mere byliv for alle.