Fremtidsforsker: Brotakster gør Fyn til jysk udkantsområde
Politik | Af Dan Bjerring |
Det ville samfundsøkonomisk være en god forretning at gøre det gratis at køre over Storebælt og Øresund.
Fremtidsforskeren Uffe Palludan, der er specialist i transportpolitik, har i en årrække argumenteret for, at det bør være gratis at benytte de store broforbindelser - både på Storebælt og Øresund. Det vil samfundsøkonomisk være en god forretning:
Problemet er, at der er en masse interesser i at bygge infrastruktur, men de interesser har ikke noget at gøre med de interesser, samfundet har i at skabe en ny geografi, der gør det muligt for dansk økonomi at udvikle sig. Når der bygges en bro, er formålet, at det skal understøtte væksten i samfundet. Der skal skabes erhvervsmæssig "brobygning". Lægges der en afgift på at benytte broen, skabes der mindre "brobygning", siger Uffe Palludan til Dagens Byggeri.
Barrierer fjernet
Han henviser til, at en lang række af de barrierer, som færgerne skabte på Storebælt, blev fjernet med broforbindelsen, men der er stadig en stor barriere i form af brotaksterne:
- Den politiske debat i Danmark om infrastruktur har i mange år ikke handlet om, hvad man vil opnå samfundsmæssigt, men om at skabe infrastrukturen. Derfor er Odense i dag mere knyttet til Trekantsområdet end til Vestsjælland, og derfor er man i gang med at udbygge motorvejen vest for Odense til seks spor. Det er der, trafikken er. Det rammer både de sociale og kulturelle relationer mellem Fyn og Sjælland. Derfor er Fyn ikke Danmarks centrum, men et jysk udkantsområde, der siger, at Storebæltsforbindelsen allerede i dag er endt som en politisk økonomisk malkeko.
Mister enorm velfærd
Ifølge Uffe Palludan er situationen alvorlig, fordi både Øresundsforbindelsen og Storebæltsforbindelsen kan skabe økonomisk vækst og integration mellem Øst- og Vestdanmark og mellem Sjælland og Skåne:
- Det ville skabe enorm velfærd for Danmark. Men det perspektiv indgår ikke i den politiske debat, slutter Uffe Palludan.