Storebæltsforbindelsen - en dansk succeshistorie
Politik | Af Dan Bjerring |
Storebæltsforbindelsen giver Danmark 379 milliarder i overskud på 50 år. Dansk Erhverv mener, at det bør være gratis at køre over forbindelsen, når den er betalt.
Når man tænker på, at der skulle politisk "bestikkelse" til i form af ikke mindst, hvad mange siden har betegnet to "fire-sporede nordjyske gedestier", for at Storebæltsforbindelsen blev gennemført, så må det konstateres, at det har været en sjælden god beslutning.
Transportministeriet og Sund & Bælt har nemlig opgjort værdien af Storebæltsforbindelsen, der i løbet af 50 år giver det danske samfund en gevinst på 379 milliarder kroner.
- Det svarer til at alle danskere - fra spædbørn til pensionister - bliver 67.000 kroner rigere som følge af, at vi har bygget Storebæltsforbindelsen. Investeringen i Storebæltsforbindelsen giver dermed et samfundsøkonomisk afkast på 14 procent om året, siger transportminister Magnus Heunicke.
Sparer mange timer
Hvor det før tog en time at sejle over Storebælt, tager det i dag 12 minutter at køre. Derudover slipper man for at vente på færgen, ligesom man heller ikke skal planlægge, hvornår man skal af sted og reservere plads.
Samlet set sparer hver dansker i gennemsnit 6,3 timer per år på grund af Storebæltsforbindelsen.. Analysen viser dog, at det særligt er fynboerne, der har fået en gevinst af den faste forbindelse. De samlede brugergevinster per indbygger er på Fyn cirka 50 procent højere end landsgennemsnittet.
- Storebæltsforbindelsen har vist sig at være en kæmpe succes. Storebæltsforbindelsen er en meget stor gevinst for Danmark. Den faste forbindelse over Storebælt binder Danmark sammen og styrker vores fællesskab. Analysen viser, at fordelene kommer bredt ud i hele landet, selvom de største gevinster naturligvis tilfalder fynboerne, der omtrent har fået halveret rejsetiden til hovedstadsområdet, siger transportminister Magnus Heunicke.
Guldgrube
Storebæltsforbindelsen betales af brugerne, og der er fortsat en rentebærende nettogæld på 25 milliarder kroner.
Det har imidlertid fået en række politikere til at øjene en fremtidig "guldgrube", som de kan forgribe sig på til andre infrastrukturprojekter. Det er allerede sket med ni milliarder kroner til den grønne trafikpolitik, og en række fynske politikere har advaret mod den udvikling.
Det har fået Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen til at spørge transportminister Magnus Heunicke, om han er enig med partifællerne Trine Bramsen og John Dyrby Paulsen, der begge har protesteret mod de ni milliarder kroner, som hellere burde bruges til at nedsætte broafgiften.
Skal være gratis
Dansk Erhvervs chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk mener, at det vil give en endnu større samfundsmæssig gevinst end de 379 miliarder kroner, hvis man gav en større del af overskuddet fra Storebæltsforbindelsen til danskerne, og lod staten om at få dækning for renter, afdrag og vedligeholdelse:
- Det skal være gratis at køre over broen, men først når gælden er betalt. Broen har givet en tidsbesparelse og en øget sammenhæng, der giver Danmark større mobilitet og gør os endnu mere interessante som porten til Norden. Det bliver kun forstærket med den kommende Femernforbindelse. Storebælt gør dermed både Danmark mindre og større, fordi vi kommer tættere på hinanden og får en bedre samfundsøkonomi. Den er et bevis på, at højere mobilitet gavner Danmark, siger Jesper Højte Stenbæk.