Solnedgangsklausuler over erhvervslovgivning
Politik | Af Dan Bjerring |
Venstre lægger med erhvervspolitisk forslag op til, at det skal være lettere at drive virksomhed i Danmark - ikke mindst for de små og mellemstore virksomheder.
Venstres præsenterede i forbindelse med fremlæggelsen af partiets finanslovsforslag et erhvervspolitisk oplæg med fokus på fire områder: Lavere skatter og afgifter, færre administrative byrder, styrket konkurrenceevne samt indsats mod overimplementering.
Først og fremmest skal der indføres et "skatte- og byrdestop", der dels forhindrer stigninger i skatter og afgifter, og dels et stop for stigning i andre økonomiske byrder, som belaster konkurrenceevnen.
Lettere generationsskifte
Det vil ikke mindst for byggesektoren være interessant, at Venstre vil arbejde for, at generationsskifter i virksomhederne kan lettes i forbindelse med Vækstaftalen, hvor der er en ramme på 2,1 milliarder kroner til yderligere lettelser for erhvervslivet i årene 2018-2020.
Arveafgiften er i dag er en væsentlig barriere for mulighederne for generationsskifte i familieejede virksomheder, men Venstre vil også have et udvalgsarbejde, som skal se på reglerne ved generationsskifte i familieejede virksomheder, herunder også pengetanksreglen. Det drejer sig om i størrelsesordenen 50.000 - 60.000 familieejede virksomheder i Danmark.
Stor økonomisk byrde
Erhvervslivets administrative byrder steg i 2013 og udgør i dag samlet en økonomisk byrde svarende til 29,1 milliarder kroner. Det svarer til op mod 60.000 fuldtidsbeskæftigede medarbejdere årligt i den private sektor.
På bare to år er Danmark dumpet fra en 5. til en 19. plads på Dansk Industris globale indeks for erhvervslivets administrative byrder. Derfor har Venstre også et forslag om færre administrative byrder - herunder at erhvervsrettet lovgivning kun kan træde i kraft to gange årligt:
- Det er ofte kompliceret for virksomhederne at følge med, når der vedtages ny erhvervslovgivning, konkluderer Venstre, der ønsker to faste årlige implementeringsdatoer for erhvervsrettet lovgivning.
Desuden skal myndighederne i god tid forinden ikrafttrædelsen varsle lovændringerne, så erhvervslivet kan forberede sig på de nye vilkår.
Frustration
Forslaget er kendt i Holland og Storbritannien, der har indført faste tidspunkter for indførelse af ny erhvervsrettet lovgivning - en stor succes, og EU-kommissionen anbefaler, at flere medlemslande indfører faste datoer for ny erhvervsrettet lovgivning.
I Danmark viser undersøgelser i øvrigt, at andelen af direktører i små og mindre virksomheder, der er frustrerede over bureaukratiske regler og procedurer, er vokset fra 29 til 40 procent i løbet af de seneste to år.
- To ud af tre virksomheder vurderer, at det går den forkerte vej med lovgivningen på deres forretningsområde, mens praktisk taget ingen mener, at lovgivningen er blevet mindre omfattende og krævende siden 2013, skriver Venstre, der vil have lettet erhvervslivets byrder med tre milliarder kroner i alt året frem mod 2020.
Solnedgangsklausul
Der skal samtidig indføres såkaldte "solnedgangsklausuler" - en udløbsdato, hvor der foretages en konsekvensvurdering eller effektmåling af, om den pågældende regulering lever op til og fungerer efter hensigten - på erhvervsrettet lovgivning:
- På en række områder findes der eksempler på utidssvarende regler eller love, der er blevet indført for mange år siden, og som ikke længere er relevante eller lever op til det oprindelige formål. I 2012 var der alene på natur- og miljøområdet 54 love, 518 bekendtgørelser og 285 cirkulærer, hvoraf nogle er flere årtier gamle. I takt med at samfundet udvikler sig, opstår der nye behov og krav, der som oftest vil kræve ændrede regler og love. For at komme denne udvikling i forkøbet skal der laves en systematisk konsekvensvurdering af erhvervsrettet regulering, så reguleringen er tidssvarende og bedst muligt imødekommer den aktuelle udvikling i samfundet og erhvervslivet.