Tilbudsomkostninger skal reduceres
Erhverv | Af Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri |
Vi nikkede anerkendende i Dansk Byggeri, da FRI for nogle dage siden endelig satte fokus på rådgivernes tilbudsomkostninger. Dels fordi vi flere gange har peget på de mange penge, som de udførende bruger på at udarbejde tilbud på opgaver. Dels fordi vi håber, at bevidstheden om de høje omkostninger kan være med til at ændre den ukritiske jagt på lave tilbud.
FRI har opgjort omkostninger til at udgøre 2-3 pct. af omsætningen eller omkring 500 mio. kr. årligt. Unægtelig et højt beløb ? der dog blegner, når vi i Dansk Byggeri gør de udførendes tilbudsomkostninger op. I en analyse, vi lavede bl.a. i samarbejde med Bygningsstyrelsen i 2012, blev det kortlagt, at de udførendes tilbudsomkostninger udgør godt 5 pct. af omsætningen, svarende til mere end 6 milliarder kroner årligt.
Et ud af fem
Ser vi på, hvor mange af de afgivne tilbud der resulterer i ordrer, så kan de rådgivende ingeniører, ifølge deres egne oplysninger, bryste sig af, at hvert andet tilbud resulterer i ordrer. For de udførende ser det langt mere tungt ud. Her skal der gives fem tilbud, før der er en ordre i hus. Dermed kan de udførende opgøre deres spildtid ved tilbudsgivning til over 4 mia. kr. årligt. Unægteligt et stort beløb, som bestemt bør interessere dem, der skal betale det hele - nemlig bygherrerne.
Og det er præcist derfor, at debatten om tilbudsomkostninger og den måde vi indhenter tilbud på, er relevant i forhold til hele byggeriets omkostningsniveau og hermed byggeriets produktivitet.
Ros til FRI
FRI har selv givet en række gode bud på, hvorledes tilbudsomkostningerne kan reduceres, uden at det går ud over konkurrencen. Dansk Byggeri har peget på, at hvis bygherrerne og deres rådgivere udnytter mulighederne i de digitale værktøjer og leverer udbud med mængder, så de udførende og materialeleverandørerne slipper for den tidskrævende opmåling, så kan der opnås besparelser i tilbudsprocessen på godt 2 pct. af omsætningen eller en årlig besparelse på 2,5 mia. kr.
Så ros til FRI for at melde sig under fanerne til en debat om, hvordan vi kan gøre det lidt nemmere for hinanden. Hvordan vi gør tilbudsprocessen knap så økonomisk belastende, men også en debat om at sikre, at de omkostninger, der indgår ved tilbudsgivning, bruges til at optimere byggeriets produkter og processer. Kan der skabes en bred anerkendelse af dette, vil byggeriet for alvor betræde nye veje, hvor kvalitet og produktivitet går hånd i hånd. Og sidst men ikke mindst, så handler det også om, hvorvidt der er vilje hertil hos byggeriets kunder ? bygherrerne.